لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

انتشار ویدئویی از فرمانده سپاه در مورد نقش سپاه در رخدادهای ۸۸


سرلشگر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران
سرلشگر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران

در ویدئویی از یک سخنرانی از محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی باز نشر شده است، او در مورد انتخابات و رخدادهای سال ۱۳۸۸، از نقش این نیروی نظامی در ممانعت از به قدرت رسیدن دوباره اصلاح‌طلبان و مقابله با اعتراضات پس از آن می‌گوید.

این ویدئو را محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار معترض، در وب‌سایت و صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است.

گفته‌های فرمانده سپاه در این ویدئو اینگونه نشان می‌دهد، که این سخنرانی پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ که اعتراضاتی گسترده را برای ماه‌ها در پی داشت و قربانیان و زندانیان بسیاری برجای گذاشت، انجام شده است.

فرمانده سپاه پاسداران ایران در این سخنرانی می‌گوید «نگرانی و دغدغه و خط قرمزی که برای نیروهای انقلاب وجود داشت این بود که مجددا نیروهای مخالف انقلاب و ارزش‌های انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده و در حاکمیت نفوذ پیدا کرده بودند روی کار بیایند.»

در این ویدئو دیده می‌شود گروهی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران و نماینده رهبر ایران در این ارگان نظامی، درحال گوش دادن به سخنرانی آقای جعفری هستند.

سرلشگر جعفری از «شیب نگران‌کننده‌ای» در مورد انتخابات می‌گوید که ممکن است آن را به مرحله دوم برساند: «در مرحله دوم هم که معلوم نیست نتیجه به چه شکلی شود».

به گفته او «از اینجا مقداری تحلیل‌ها سخت شد و شرایط را پیچیده کرد که هنوز هم خیلی از مسئولین، خیلی از خواص، و حتی برخی از علما نسبت به اتفاقی که افتاده ابهام و اعتراض دارند».

او در ادامه به سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات اشاره می‌کند. سخنرانی که در آن رهبر ایران گناه رخدادها و خونریزی‌ها را به گردن سران معترض انداخت.

سرلشگر جعفری می‌گوید «بعد از آن دیگر تصمیم بر این بود که ما نباید بگذاریم حتی آن تظاهرات به قول خودشان آرام هم انجام بگیرد.»

به گفته این مقام عالی‌رتبه نظامی جمهوری اسلامی «دو اقدام بسیار اساسی و استراتژیک» علیه اعتراضات انجام شد؛ «یکی دستگیری‌های گسترده‌ای که توسط دستگاه‌های امنیتی و بخشی از آن هم سپاه در لایه طراحان و ایده‌پردازان این ماجرا انجام گرفت» و دیگری «مقابله‌های گسترده‌ای» که به گفته او با حضور وسیع نیروهای بسیج، سپاه به کمک نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی انجام شده است.

آقای جعفری در عین حال به «قطع ارتباطات» معترضان، «چه [در] شبکه‌های اینترنتی و چه شبکه‌های موبایل و اس‌ام‌اس،» اشاره می‌کند.

به گفته فرمانده سپاه «یک نگرانی در ستاد آقای موسوی با دستگیری‌های گسترده و طولانی‌مدت ایجاد شد».

در پی اعتراضات گسترده‌ای که به نتایج انتخابات خرداد ۸۸ شد، علاوه بر قربانیان، بسیاری از چهره‌های مخالفت، سیاستمداران، روزنامه‌نگاران یا شهروندان معترض نیز بازداشت شدند.

زهرا رهنرود، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از چهره‌های سرشناس معترض نیز در نهایت در حصر خانگی قرار گرفتند و تلاش‌ها برای رفع حصر آنها تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی واکنشی به ویدئوی منتشر شده نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG