لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

معاون وزیر راه: در توافق ژنو لغو تحریم قطعات هواپیما پیش‌بینی شده است


علی‌رضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی ایران، در نشستی خبری در روز نهم آذر ماه گفت در توافق‌نامه ژنو «بند خاصی برای لغو تحریم‌های قطعات هواپیما پیش‌بینی شده است».

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، از قول آقای جهانگیریان گفته است از زمانی که توافق‌نامه ژنو امضا شده است، درخواست‌هایی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای فعالیت در ایران نیز دریافت شده است.

او می‌گوید در حال حاضر ۱۰۰ فروند هواپیمای ایران «زمین‌گیر» شده است که دلیل آن در دسترس نبودن قطعات آنهاست ولی با «رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی ظرفیت ناوگان هوایی ایران با ورود هواپیماهای جدید و رفع تحریم‌ها افزایش پیدا می‌کند».

شرکت هواپیمایی ایران ایر پیشتر خبر داده بود که تحریم‌ها، نه تنها بر مشکل تامین سوخت هواپیماها تاثیر گذاشته، بلکه شرکت‌های خارجی را نیز از «تعمیر هواپیماهای ایرانی منع کرده است».

مسئله تحریم فروش هواپیما و‌ قطعات آن به ایران، تعمیر و در نهایت تامین سوخت آنها سال‌هاست که از جمله مهم‌ترین مشکلات ناوگان هوایی قدیمی ایران به‌شمار می‌رود.

طی سال‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به طور غیرمستقیم از آمریکا هواپیما خریده و به ایران فروخته بودند، خود با تحریم‌هایی از سوی واشینگتن روبه‌رو شده بودند.

اما تحریم‌ها علیه ناوگان و هواپیماهای ایران تنها محدود به برنامه اتمی تهران نیست. وزارت دارایی ایالات متحده سال گذشته میلادی ۱۱۷ هواپیمای ایرانی که به گفته این وزات‌خانه در پوشش کمک‌های انسانی، کمک‌هایی را برای دولت سوریه حمل می‌کنند، نیز تحریم کرده بود.

فرسودگی ناوگان هوایی ایران از دلایل اصلی شمار نسبتا زیاد سوانح هوایی شرکت‌های ایرانی برشمرده می‌شود
فرسودگی ناوگان هوایی ایران از دلایل اصلی شمار نسبتا زیاد سوانح هوایی شرکت‌های ایرانی برشمرده می‌شود
این هواپیماها به شرکت‌های ماهان، ایران ایر و یاس ایر تعلق دارند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر تور، شهریور ماه گذشته از زمین‌گیر بودن بیش از ۶۰ درصد از ۲۲۰ فروند هواپیمای ایران خبر داده بود که این شمار از تعدادی که معاون وزیر راه به‌تازگی اعلام کرده بیشتر است.

جهانگیریان روز شنبه خبر از طرح‌های مطالعاتی و هدف‌گذاری برای ورود ۵۵۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی ایران خبر داد.

اما این طرح‌ها در حال حاضر تنها «طرح‌های معالعاتی» دانشگاهی‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران می‌گوید بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، چنین طرحی باید تا ۲۰ سال آینده محقق شود.

ایران طی دوره‌ای که دولت محمود احمدی‌نژاد بر سر کار بود، نتوانست با کشورهای موسوم به ۵+۱ که طرف گفت‌وگوهای اتمی با این کشورند به توافقی مکتوب برسد.

دولت حسن روحانی در توافق اولیه‌ای که روز سوم آذر ماه با کشورهای ۵+۱ در ژنو امضا کرد، داوطلبانه پذیرفت که غنی‌سازی بیش از پنج درصدی اورانیوم را فعلا متوقف کند.

مقام دولتی دیگری در ایران در مورد توافق‌نامه ژنو و موضوع پیش‌بینی لغو تحریم قطعات هواپیماها سخنی نگفته است، اما پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از «یک مقام ایرانی» گفته بود با توافق ژنو، تهران اجازه خواهد یافت تا برخی قطعات هواپیماهای خود را بخرد و نیز تعمیراتی انجام دهد.

مقام ایرانی در عین حال گفته است که ایران می‌تواند این قطعات را مستقیما از خود تولیدکنندگان بخرد. هرچند به دلیل کهنگی هواپیماها خریدن قطعات آن‌ها نیز کار آسانی نیست.

اما اگر ایران اجازه خرید هواپیمای جدید را پیدا کند، آن موقع بازار فروشندگان بزرگ می‌تواند دستخوش تحولاتی شود.

شرکت‌های هواپیمایی خارجی گفته‌اند باید قبل از هر قراردادی از موارد قانونی پیش‌بینی‌شده احتمالی به طور کامل مطلع شوند.
XS
SM
MD
LG