لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت حملات جاکارتا را بر عهده گرفت


شهروند اندونزیایی با روزنامه‌های روز ۲۵ دی‌ماه در جاکارتا؛ این نخستین بار است که «حکومت اسلامی» مسئولیت حمله‌ای در اندونزی را برعهده می‌گیرد
شهروند اندونزیایی با روزنامه‌های روز ۲۵ دی‌ماه در جاکارتا؛ این نخستین بار است که «حکومت اسلامی» مسئولیت حمله‌ای در اندونزی را برعهده می‌گیرد

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» ادعا کرده است که حملات جاکارتا را «سربازان» آن گروه انجام داده‌اند؛ این نخستین بار است که این گروه افراطی مسئولیت حملاتی را در پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان‌نشین جهان برعهده می‌گیرد.

بنا بر گزارش‌ها از اندونزی پلیس آن کشور روز جمعه ۲۵ دی ماه را در آماده‌باش کامل برای جلوگیری از ادامه احتمالی حملات آغاز کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) ۲۴ دی‌ماه گفت «۱۵ نفر» در حملات جاکارتا کشته شدند. این در حالی‌ست که مقام‌های اندونزی می‌گویند ۷ نفر کشته شده‌اند که پنج نفر از آنها، خود مهاجمان هستند.

یک کانادایی و یک شهروند اندونزایی نیز جان خود را در حملات روز پنج‌شنبه به یک کافه استارباکس و یک مرکز خرید از دست دادند. شهروندانی از آلمان، اتریش، الجزایر و هلند در میان زخمی‌شدگان هستند.

رئیس‌جمهوری اندونزی حمله روز پنج‌شنبه را «اقدامی تروریستی» عنوان کرده‌است.

پلیس جاکارتا نیز تائید کرده است که «قطعا داعش پشت این حملات است».

حملات روز پنج‌شنبه چند ساعتی به درازا کشید و با انفجارهایی همراه بودند. مهاجمان به سوی ماموران پلیس تیراندازی کرده و خود را منفجر کرده‌اند.

با وجود آنکه شمار غیرنظامیان کشته و زخمی‌شده چندان زیاد نیست، اما رخداد روز پنج‌شنبه نگرانی‌هایی را در جنوب‌شرق آسیا به‌‌وجود آورده‌ است.

پلیس جاکارتا فردی به نام محمد بحرون نعیم را مغز متفکر حملات پایتخت معرفی کرده است. حملاتی که بی‌شباهت به حملات مرگبار پاریس نیست. در آن‌ها نیز مهاجمان مردم را به گلوله بسته و خود را منفجر کرده‌بودند. البته شبیه حملات پاریس، پیشتر نیز در سال ۱۳۸۷ در بمبئی (ممبئی) هند رخ داده بود که بیش از ۱۶۰ کشته برجای گذاشت و نزدیک به چهار روز به طول انجامید.

به گزارش روزنامه جاکارتاپست، پلیس اندونزی گفته است «بحرون نعیم» را از قبل می‌شناسد. به گفته مقام‌ها او احتمال در رقه، پایگاه اصلی داعش در سوریه، ساکن است.

سازمان‌های اطلاعاتی اندونزی معتقد هستند نعیم گروهی افراطی به نام «کتیبه نوسانتارا» را پایه‌گذاری کرده است. نوسانتارا در زبان کهن جاوایی به معنی مجمع‌الجزایر و در زبان مالایی به معنی «جهان مالای» است.

خبر تشکیل این گروه به مدتی پیش باز می‌گردد و مقام‌های کشورهای جنوب‌شرق آسیا گفته‌‌اند این هسته‌ در شبه‌جزیره مالایا، اندونزی، فیلیپین و سنگاپور برای جذب نیرو و فعالیت‌های هم‌سو با گروه «حکومت اسلامی» ایجاد شده است.

تا پیش از انجام حملات روز پنج‌شنبه نیز برخی از تحلیل‌گران در جنوب و جنوب‌شرق آسیا این احتمال را مطرح کرده بودند که «کتیبه نوسانتارا» در حال برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن این کشورها است.

اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان‌نشین جهان است. حملات گروه‌های افراطی در آن کم‌سابقه نیست، اما طی سال‌های گذشته این حملات به طور محدودتری انجام می‌شد و عمدتا نیروهای انتظامی خود آن کشور را هدف می‌گرفت.

XS
SM
MD
LG