لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

«شیندلر یهودی» ده‌ها زن ایزدی و آشوری را نجات داد


یک بازرگان ساکن مونترال کانادا که موفق شده است تا کنون ۱۲۸ نفر از دختران و زنان جوان کرد ایزدی و مسیحیان آشوری را از بردگی جنسی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) رهایی بخشد، برای آزاد کردن گروه بیشتری از این زنان و دختران اسیر به تلاش پرداخته است.

آقای استیو ممان، که بخاطر این خدمت نیکوکارانه‌اش از هم اینک لقب «شیندلر یهودی» به او داده شده، توانسته تنها در یک آخر هفته با گردآوری مبلغی بین ۲۰۰ هزار تا نیم میلیون دلار، موجب آزادی اسیرانی شود که در یک سال اخیر از سوی داعش در شمال عراق به بردگی جنسی برده شده‌اند.

از مبلغ گردآوری شده برای پرداخت پول به نیروهای داعش که دختران و زنان اقلیت‌های عراقی را برای بردگی جنسی در اختیار گرفته‌اند، استفاده شده است.

این بازرگان یهودی به روزنامه تورونتو استار گفته است که در نتیجه فعالیت‌های او در روزهای آینده انتظار می‌رود که ده نفر دیگر از این زنان و دختران از اسارت داعش رهایی یابند.

استیو ممان، ۴۲ ساله و پدر شش فرزند، می‌گوید «تلمود» به ما می‌آموزد که «هر انسانی را که نجات دهی، مانند این است که همه بشریت را رهایی بخشیده‌ای»؛ این‌‌ همان آموزه مشهور «تلمود» است که لیام نیسون نیز در سال ۱۹۹۳ به هنگام دریافت جایزه برای فیلم سینمایی «فهرست شیندلر» آن را نقل کرد.

مرداد سال گذشته با حمله داعش به شهر سنجار («شنگال»)، در نتیجه پیشروی داعشی‌ها در موصل، کردهای ایزدی به کوه‌های بلند اطراف گریختند اما داعش پنج هزار نفر از آن‌ها را به طرز وحشیانه‌ای اعدام کرد.

ایزدی‌ها ماه‌ها در وضعیت فلاکت بار بی‌آب و غذا و در حالی که صد‌ها نفر از آن‌ها در این شرایط جان دادند، در انتظار کمک بودند.

استیو ممان می‌گوید، با دیدن صحنه‌های این فجایع هولناک از رسانه‌ها احساس کرد که خود او دیگر باید کاری بکند و آستین را بالا بزند.

«کِنون اندرو وایت» که تا چندی پیش اسقف بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیان بغداد بود، ارتباط میان آقای ممان با مذاکره کنندگانی را که بتوانند با داعشی‌ها به گفت‌و‌گو بپردازند، برقرار کرد.

به گفته اسقف «وایت»، آقای ممان مانند یک «برادر واقعی» کمک کرده و نخستین کسی بوده که عملاً به یاری مسیحیان آشوری و ایزدی‌ها شتافت.

اسقف وایت با گریز از عراق خود فعلاً مدتی به میان آشوری‌های ساکن اسرائیل پیوسته و از آنجا از سوی روزنامه تورونتو استار مورد مصاحبه تلفنی قرار گرفته است.

استیو ممان، از نواده‌های یهودیان سفارادیک (شرقی تبار)، که اجداد آن‌ها نیز در سرزمین‌های خود مورد آزاد قرار گرفته و رانده شدند، می‌گوید تنها تفاوت آنچه که اکنون به دست داعش رخ می‌دهد، این است که در فجایع هولوکاست بدن قربانیان را پس از کشته شدن می‌سوزاندند اما در اینجا انسان سوزی می‌کنند تا آن‌ها را منهدم کنند».

استیو ممان که خود عمده‌فروش کریستال و اتومبیل‌های کلاسیک است، ارتباط‌های تجاری و دوستانش در جامعه یهودیان را برای تامین مالی این پروژه، زیر نام «آزادی کودکان مسیحی و ایزدی درعراق» بسیج کرد.

آقای ممان همچنین از ارتباط‌های تجاری خود در بغداد برای دسترسی به کسانی که بتوان با آن‌ها بر سر آزاد کردن این دختران اسیر مذاکره کرد، استفاده کرده و از اطلاعات سازمان ملل و مقامات رسمی عراق نیز بهره برد.

او ماه گذشته یک شماره حساب مالی را با نام «مرا تامین کن» گشود با این امید که بتواند نیم میلیون دلار ار از افراد نیکوکار برای آزاد کردن دختران اسیر گردآوری کند و نظر به استقبال انسان‌های خیر، او حال می‌خواهد مبلغ کمک‌های گردآوری شده را به پنج میلیون دلار افزایش دهد.

پول از طریق عواملی در خطوط اول تماس با داعش منتقل می‌شود؛ این رابطان خود بخشی از پول را برمی دارند و بقیه را به نیروهای داعشی می‌دهند.

به گفته استیو ممان، تنها با هزار دلار تا سه هزار دلار می‌توان زندگی یک دختر اسیر را نجات داد و او را از بردگی جنسی رهانید.

گفته می‌شود هنوز حدود ۲۷۰۰ زن و دختر جوان کرد ایزدی برای بردگی جنسی در اسارت داعش هستند، که استیو ممان می‌گوید حتی اگر بتوانیم نیمی از آن‌ها را آزاد کنیم، کاری بزرگ کرده‌ایم.

تکاپوهای بشردوستانه استیو ممان به او لقب «شیندلر» را داده است. اسکار شیندلر یک کارخانه دار آلمانی بود که با به خدمت گرفتن ۱۲۰۰ یهودی در کارخانه‌های خود آن‌ها را از فرستاده شدن به کوره‌های آدم سوزی ایام نازی‌های اروپا نجات داد.

استیو ممان که از یک خانواده یهودی مراکشی در مونترال کانادا بدنیا آمده است، بخاطر تجارت خود بود که ابتداء به ارتباط با عراق علاقمند شد؛ او واردکننده اتومبیل‌های کلاسیک بود.

سرباز یهودی‌زاده در صف پیش‌مرگه‌های کرد

استفان هارپر، نخست وزیر کانادا، بهار امسال در سفر به عراق، ضمن بازدید از نظامیان کانادا که با هدف آموزش پیشمرگه‌های کرد در شمال کردنشین عراق حضور دارند، از اعطای ۱۳۹ میلیون دلار کمک انسانی دولتش خبر داد.

خانم گیل روزنبرگ، یک زن ۳۱ ساله یهودی‌زاده ونکوور کانادا که تابعیت اسرائیل را نیز دارد و در ارتش این کشور هم دوره دو ساله سربازی را انجام داده، به تازگی به مدت ۹ ماه در کنار پیشمرگه‌های زن و مرد کرد عراقی علیه پیکارجویان داعش در عراق جنگیده بود.

گیل روزنبرگ می‌گوید آنچه که در برابر چشمان خود دیده است تنها یک جنگ کلاسیک نیست بلکه «قتل عام» مردم منطقه است.

گیل روزنبرگ خاطرات و تصاویر خود از حضور ۹ ماهه در کنار پیشمرگه‌های کرد را در رسانه‌های کانادایی و اسرائیلی منتشر کرده است.

خانم روزنبرگ به روزنامه تورونتو استار گفته است که داعش زنان و کودکان را می‌رباید و آن‌ها را به بردگی جنسی می‌گیرد و هدف این گروه، نابود کردن یک قوم است، و او نمی‌توانسته بی‌تفاوت باشد و آرام بنشیند.

گیل می‌گوید که آموزه‌های قوی در مورد فجایع هولوکاست راهنمای وی در پیوستن عملی به پیشمرگه‌ها برای جنگیدن در برابر داعش بود زیرا وقتی می‌گوییم هولوکاستی دیگر نباید رخ دهد، این سوگند تنها برای حفظ یهودیان نیست برای ملت‌های دیگر نیز هست.

XS
SM
MD
LG