لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

پادشاه اسپانیا از مقام خود کناره می‌گیرد


خوان کارلوس (جلو) و شاهزاده فیلیپه (چپ)
خوان کارلوس (جلو) و شاهزاده فیلیپه (چپ)
خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا، اعلام کرده است که از مقام خود کناره می‌گیرد؛ آنچه راه را برای پادشاهی شاهزاده فیلیپه، پسر او، باز می‌کند.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، روز دوشنبه ۱۲ خرداد، این خبر را رسما اعلام کرد.

با این همه آقای راخوی نگفته است تاریخ این کناره‌گیری چه زمانی خواهد بود، چرا که دولت آن کشور اکنون باید قانونی را آماده کند که مکانیزم‌های لازم برای انتقال قدرت از خوان کارلوس به فیلیپه در آن لحاظ شود.

پادشاه اسپانیا خود ساعتی پس از اعلام کناره‌گیریش از سوی نخست‌وزیر آن کشور، در تلویزیون ظاهر شد و گفت «نسلی جدید، به درستی، انتظار دارد تا رهبری را در دست گیرد».

به گزارش خبرگزاری رویترز راخوی گفته است دلایل کناره‌گیری پادشاه اسپانیا، که با انجام جراحی‌های گوناگون با کمک عصا حرکت می‌کند، شخصی است.

با این همه، این خبرگزاری از قول منبعی در کاخ سلطنتی آن کشور می‌گوید دلایل و مسائل سیاسی بر تصمیم پادشاه تاثیرگذار بوده است.

به گفته این منبع خبری، خوان کارلوس تصمیم خود برای کناره‌گیری را در ماه ژانویه (شش ماه پیش) گرفته بود، اما اعلام آن را به زمانی پس از انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا موکول کرد.
خوان کارلوس در کنار ملکه سوفیا
خوان کارلوس در کنار ملکه سوفیا


اسپانیا پادشاهی مشروطه است. خوان کارلوس جای فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور پیشین این کشور را گرفت و ۷۶ سال سن دارد. او از سال ۱۹۷۵ پادشاه اسپانیا است.

شاهزاده فیلیپه، ولیعهد، نیز ۴۶ ساله است.

خوان کارلوس که پیشتر از محبوبیت عمومی برخوردار بود، طی سال‌های گذشته و در پی مسائلی مانند فساد مالی خانواده پادشاهی، با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید بخشی از افت محبوبیت او به تحقیقاتی در مورد دامادش که متهم به اختلاس مقادیر زیادی پول در قراردادهای عمومی است، نیز باز می‌گردد.

شکار فیل و بوفالو در بوتسوانا در آفریقا از دیگر مسائلی است که گفته می‌شود بر محبوبیت پادشاه خوان کارلوس تاثیر منفی گذاشت. در آن زمان، سال ۲۰۱۲، او از ریاست صندوق جهانی حیات وحش کنار گذاشته شد.
XS
SM
MD
LG