لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

«اعتصاب غذای» طبرزدی و «نگرانی» از وضعیت کبودوند


از راست: کبودوند و طبرزدی
از راست: کبودوند و طبرزدی

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در مورد ادامه «اعتصاب غذای نامحدود» محمد صدیق کبودوند، دبیر کل این نهاد ابراز نگرانی کرده و آبتین طبرزدی نیز می‌گوید پدرش پس از بازداشت مجدد، به اعتصاب غذا دست زده است.

آبتین طبرزدی، چهارم خرداد ماه، در صفحه فیس‌بوک خود می‌گوید حشمت‌الله طبرزدی در پی بازداشت مجدد، همانطور که قبلا گفته بود اعتصاب غذا کرده است.

فرزند این زندانی سیاسی، در پایان اردیبهشت‌ماه به رادیو فردا گفته بود پدرش برای دیدن کسی از خانه بیرون رفته و به شکل «ربوده شدن» بازداشت شده‌است.

او اکنون می‌گوید «قاضی ثاراللهی در مراجعه‌ی فرزند ایشان به دادسرای اوین این خبر (اعتصاب غذا) را تایید کردند».

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز می‌گوید نگران وضعیت سلامت بنیانگذار این سازمان است که دو هفته از اعتصاب غذایش می‌گذرد. در بیانیه‌ این سازمان آمده است که محمد صدیق کبودوند از ۱۹ اردیبهشت ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گفته این سازمان «وضعیت جسمانی کبودوند» در این مدت «به شدت رو به تحلیل رفته و هم‌اکنون با درد شدید معده و عوارض داخلی و گوارشی و سردرد مداوم و ضعف شدید جسمانی مواجه است.»

آبتین طبرزدی گفته است پدرش «جرمی به جز راست‌گویی مرتکب نشده است».

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز می‌گوید «پرونده جدید قضایی» علیه کبودوند، «محصول پرونده‌سازی‌های اخیر وزارت اطلاعات» است که «همزمان با اعتصاب غذای ایشان به دادگاه انقلاب ارجاع شده است».

دادگاه انقلاب در ایران، موسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان را به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» از طريق تشکيل و اداره این نهاد و فعاليت در آن، به ۱۰ سال و به جرم «تبليغ عليه نظام» به يک سال زندان محکوم کرده است.

کبودوند این اتهام‌ها را رد کرده و سازمان حقوق بشر کردستان نیز می‌گوید یک نهاد مدنی‌ست که اقدامی علیه امنیت ملی انجام نمی‌دهد.

حشمت‌الله طبرزدی نیز طی دو دهه گذشته، از جمله پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، بارها بازداشت شده است.

XS
SM
MD
LG