لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

سازمان انرژی اتمی: مقادیری از آب‌سنگین مازاد را به عمان ارسال کرده‌ایم


کمالوندی
کمالوندی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشته است که تهران مقادیری از آب‌سنگین مازاد خود را برای فروش، به عمان ارسال کرده‌است و مقادیر دیگری نیز برای انتقال به خریدار، به آن کشور ارسال خواهد شد.

آقای کمالوندی، ۳۰ آبان ماه، گفته است مذاکرات برای فروش آب‌سنگین مازاد «با چند شرکت و کشور خارجی پیشرفت داشته‌است».

به گفته این مقام دولت ایران، انتقال آب سنگین به عمان «جنبه تجاری دارد» و «با توجه به مذاکرات در حال انجام با طرف‌های خارجی این مقادیر به تناسب به عمان انتقال داده می‌شود».

او مقدار دقیق انتقال‌داده‌شده به عمان و یا مقداری که قرار است به آن کشور ارسال شود را بیان نکرده‌است.

مقام‌های ایران می‌گویند، تهران تا کنون ۳۲ تن آب‌سنگین به ایالات متحده و ۳۸ تن نیز به روسیه فروخته‌است. سازمان انرژی اتمی می‌گوید مقداری که در حال حاضر برای فروش آماده است، در مقایسه به ۷۰ تنی که تا کنون فروخته، «محموله‌های بزرگی نیست».

تهران در اردیبهشت ماه نیز اعلام کرده بود که برای نگهداری و فروش مازاد آب سنگین خود، انباری را در عمان تدارک دیده و میزان مازاد بر ۱۳۰ تن که در توافق اتمی لحاظ شده، را به این کشور منتقل می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۷ آبان، از ایران خواست تا «به تعهدات خود در اجرای برجام پایبند بماند» و از زیر پا گذاشتن محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده، پرهیز کند. به گفته این نهاد بین‌الملی، موجودی ذخیره‌شده آب‌سنگین ایران، برای دومین بار، کمی از اندازه تعیین‌شده در توافق اتمی، بیشتر بوده‌است.

پیش از این مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود تهران «در پی حل این مشکل است».

آقای کمالوندی، پیش‌تر در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیمای ایران تاکید کرده بود دولت او به تعهداتش در مورد ذخیره آب‌سنگین «عمل کرده» و همچنان «پایبند است».

XS
SM
MD
LG