لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

وداع ناگهانی علی کریمی با فوتبال


در حالی که قرار بود فینال جام حذفی فوتبال ایران به خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا از فوتبال بیانجامد، علی کریمی، ستاره تیم ملی فوتبال ایران، نیز بدون اعلام قبلی، در پایان بازی از فوتبال خداحافظی کرد.

این خداحافظی ناگهانی در شرایطی رخ داد که پس از مصدومیت اشکان دژآگه و دوری سه ماهه‌اش از میادین، کریمی مهره مورد نظر کارلوس کی‌روش برای جایگزینی در ترکیب تیم ملی بود. پزشک تیم ملی نیز از سوی کی‌روش مامور رسیدگی به وضعیت کریمی شده بود تا او زودتر به بهترین شرایط بازگردد و در سه بازی حساس بعدی، تیم ملی ایران را همراهی کند.

کریمی اولین بازی رسمی خود را برای پرسپولیس در ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ مقابل پلی‌اکریل اصفهان در هفته نخست لیگ آزادگان انجام داد. او دهم مهر همان سال مقابل سایپا و در چهارمین بازی برای پرسپولیس، اولین گل خود را برای این تیم به ثمر رساند.

نخستین بار از سوی منصور پورحیدری به تیم ملی دعوت شد و در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک در پست دفاع چپ بازی کرد. پس از ۱۵ سال حضور در تیم ملی، ۱۲۷ بازی ملی و ۳۸ گل ملی در کارنامه خود دارد و یکی از محبوب‌ترین بازیکنان ایرانی به شمار می‌رود.

کریمی پس از ناکامی پرسپولیس در تصاحب جام حذفی فوتبال ایران گفت: «دوست داشتم آخرین سال فوتبالم با قهرمانی تمام بشود. به سپاهان و کادر فنی‌اش تبریک می‌گویم. سپاهان نسبت به ما برتری داشت. دو بار عقب افتادند و هر دو بار جبران کردند. از هواداران که به ورزشگاه آمدند تشکر می‌کنم. آن‌ها سال‌ها من را تحمل کردند. من می‌روم و امیدوارم جوان‌هایی بیایند که جای ما را پر کنند.»

بازیکن سابق بایرن مونیخ گفت: «همه می‌دانند که بعضی مسائل چیست و درباره‌اش صحبت نمی‌کنم، ما باید کنار بایستیم، به همین دلیل برای تیم ملی هم نمی‌توانم به میدان بروم. امیدوارم سه بازی پیش رو را ببریم و به جام جهانی برویم. بعضی اوقات نمی‌توان ماند. حتی اگر پیروز می‌شدیم هم، همین تصمیم را داشتم.»

کریمی گفت هیچ کس از برنامه او برای خداحافظی خبر نداشته است و او حتی با همسرش هم در این مورد صحبت نکرده بود.

عضو پیشین باشکه شالکه آلمان ادامه داد: فوتبال مثل زندگی است. در آن هم روزهای خوش است و هم روزهای بد. خدا را شکر که سالم از این فوتبال می‌روم. فقط از شما خواهش می‌کنم همواره واقعیات را بگویید. من امروز رفتار مردم را می‌دیدم و واقعاً شرمنده می‌شدم.

در ادامه، مرد سال ۲۰۰۴ فوتبال آسیا، با گریه گفت: «من و مهدی برای همیشه از فوتبال خداحافظی می‌کنیم تا دایه‌های مهربان‌تر از مادر به پرسپولیس بیایند.» او پس از این گفته‌ها در حالی که اشک می ریخت با سرعت به سمت رختکن پرسپولیس رفت.

محرم نویدکیا، کاپیتان سپاهان، که در زمین حضور داشت، نخستین بازیکنی بود که خبرنگاران برای گرفتن واکنش درباره خداحافظی کریمی به او دسترسی داشتند. نویدکیا گفت: متاسفم که دو اسطوره بزرگ فوتبال خداحافظی کردند. به نظر من نمی‌توان کریمی را با هیچ بازیکنی مقایسه کرد.

محمد رویانیان، مدیرعامل پرسپولیس، هم گفته است تلاش می‌کند تا علی کریمی را منصرف کند؛ زیرا به باور او، ستاره تیمش این تصمیم را «تحت فشار» گرفته است.

علی کریمی غیر از حدود نه سال ناپیوسته در سه مقطع زمانی، که برای پرسپولیس به میدان رفت، سه سال نخست فوتبال حرفه‌ای خود را در تیم فتح تهران سپری کرد. او پنج سال از بهترین دورانش را برای تیم الاهلی امارات بازی کرد و با ۴۵ گلی که به ثمر رساند، راهی بوندس‌لیگا شد.

کریمی در ترکیب بایرن مونیخ ۳۳ بازی انجام داد و سه گل به ثمر رساند. سپس به باشگاه قطر اسپورت و در ادامه نیز به تیم السیلیه از همان کشور پیوست. کریمی در ایران غیر از فتح و پرسپولیس، حضوری پر ماجرا و پر حاشیه در باشگاه استیل آذین را نیز از سر گذراند.

انتقال ناگهانی به باشگاه شالکه، تعویض با رائول گونزالس در برد پرشکوه شالکه مقابل اینترمیلان و یک بازی هم مقابل کایزرسلاترن، حاصل دومین حضور کریمی در آلمان بود.
XS
SM
MD
LG