لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

خانواده کروبی و موسوی اخبار انتخاباتی منتسب به آنها را رد کردند


میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضانی‌اند که از ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضانی‌اند که از ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند
خانواده میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، چهره‌های سرشناس معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸، اخبار انتخاباتی منتسب به بستگان خود را «شایعه‌پراکنی» و «خبرسازی» نامیدند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضانی‌اند که از ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند. خانواده آنها در پیامی مشترک، که روز شنبه در وب‌سایت‌های سحام‌نیوز و کلمه، نزدیک به آقایان موسوی و کروبی منتشر شده، می‌گویند «رسانه‌های دروغ‌پرداز وابسته به جریان اقتدار گرا» از قول این سه تن «اخبار کذب انتخاباتی منتشر می‌کنند».

خانواده این سه نفر در پیام خود می‌گویند که آنها «با محدودیت ها و ممنوعیت های شدید امنیتی مواجه‌اند و تاکنون نیز اظهارنظری درباره انتخابات نداشته‌اند».

این پیام مشترک در عین حال می‌افزاید که اخبار مربوط به اعضای خانواده آنها که در حصر هستند «تنها از طریق مجاری و رسانه‌های موثق و مورد اعتماد معتبر خواهند بود».

طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های داخل ایران گفته‌هایی را منتسب به رهبران اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ منتشر کرده‌اند.

وب‌سایت مشرق اخیرا خبری را منتسب به میرحسین موسوی منتشر کرده است که در برخی دیگر رسانه‌ها از جمله خبرگزاری مهر نیز بازتاب پیدا کرده است.

این دو وب‌سایت از قول آقای موسوی نوشته‌اند که او «آمدن هاشمی رفسنجانی به صحنه انتخابات را بازی نظام دانسته» و گفته است «آنها می‌خواهند با آوردن هاشمی و رقم زدن یک مشارکت بالا، القا نمایند که مردم به سلامت انتخابات ایمان دارند و ادعای تقلب در سال ۸۸ یک دروغ بزرگ بود».

وب‌سایت مشرق از قول مهدی کروبی نیز نوشته است که او از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی «ابراز خوشحالی کرده» و گفته است «هاشمی می تواند حرف‌هایی که ما نمی‌توانیم بزنیم را به زبان بیاورد». به نوشته این وب‌سایت نزدیک به اصول‌گرایان مهدی کروبی «به اطرافیان خود گفته است همه باید از هاشمی حمایت کنیم».

حکومت ایران اعتراضات سال ۱۳۸۸ به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را سرکوب و بسیاری از معترضان را بازداشت کرد. چهره‌های سرشناس معترض به این انتخابات را نیز در حصر خانگی نگه داشته است.

آیت‌الله خامنه‌ای از این اعتراضات به عنوان «فتنه» یاد کرده و این واژه مدتی‌ست که در ادبیات حکومت به جای اعتراضات انتخاباتی به کار می‌رود.

برخی از مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی و نظامی در مورد انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری نیز از شکل‌گیری «فتنه جدیدی» گفته‌اند که ممکن است در پی آن شکل بگیرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، که برای انتخابات خرداد ماه نام‌نویسی کرده است از جمله کسانی بود که خواستار دلجویی از آسیب‌دیدگان اعتراض‌ها، محدود نکردن رسانه‌های موجود در ایران و آزادی زندانیان شده بود.

او در نماز جمعه ۲۶ تیرماه ۱۳۸۸ گفته بود «بخش بزرگی از مردم در نتیجه انتخابات تردید دارند و ما باید این تردیدها را از بین ببریم».

این آخرین باری بود که آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان سخنران نماز جمعه در ایران شرکت کرد.

نام‌نویسی او برای انتخابات خرداد ماه با حمایت برخی گروه‌های سیاسی معترض به نتایج انتخابات روبه‌رو شده است.

طی روزهای گذشته از جمله جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دو حزب عمده اصلاح‌طلب با صدور بیانیه‌های جداگانه، حمایت خود را از او اعلام کرده‌اند.

محمد خاتمی نیز روز ۲۵ اردیبهشت ماه انتخابات یازدهم را «فرصتی تاریخی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، سیاسی و معیشتی مردم و کشور» دانست و از کسانی که «دغدغه ملی، میهنی و دینی دارند» خواست این «فرصت را مغتنم شمرده و با انتخابات قهر نکنند و رای خود را به هاشمی رفسنجانی بدهند».

از سوی دیگر طی روزها و هفته‌های گذشته بسیاری از اصول‌گرایان به هاشمی رفسنجانی تاخته‌اند و برخی از آنها از شورای نگهبان خواسته‌اند تا صلاحیتش را برای شرکت در انتخابات پیش رو رد کند.
XS
SM
MD
LG