لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

یک تا ۱۱ سال زندان برای متهمان «همکاری» با «رسانه‌های معاند»


۱۶ نفر در سال گذشته در کرمان بازداشت شده بودند
۱۶ نفر در سال گذشته در کرمان بازداشت شده بودند
دادستانی کرمان می‌گوید برای ۱۱ نفر از کسانی که به اتهام «طراحی سایت‌ها، وب‌سایت‌ها و تولید محتوا برای رسانه‌های معاند» بازداشت شده بودند، حکم اولیه‌ای صادر شده که بین یک تا ۱۱ سال زندان است.

یدالله موحد، دادستان عمومی و انقلاب کرمان، ۲۹ خرداد ماه به خبرنگاران گفت این افراد، طی آنچه او پرونده‌های مربوط به «جرایم امنیت کشور» در سال گذشته نامیده، بازداشت شده‌اند.

این مقام قضایی ایران افزوده است که « چهار نفر از متهمان این پرونده در حوزه مدیریتی کار می‌کردند و محوریت کار با آنها بوده است و هفت نفر دیگر نیز تحت تاثیر القائات این افراد کار می کرده‌اند.»

از سوی دیگر او از «زندانی بودن برخی از این افراد» و «معلق شدن» حکم پنج نفر دیگر خبر داده است.

معاون دادستانی کرمان، در میانه آذر ماه سال ۱۳۹۲ خبر از بازداشت ۱۶ نفر در آن شهر به اتهام طراحی وب‌سایت برای «سایت‌های آموزشی شهروند خبرنگار به سفارش شبکه‌های خبری غربی» و «همکاری با شبکه‌های بیگانه» خبر داده بود.

در آن زمان اعلام شد که سازمان اطلاعات کرمان این افراد را بازداشت کرده است.

در حالیکه معاون دادستانی کرمان در همان زمان خبر از این داده بود که «اطلاعات اولیه به دست آمده از بازجویی متهمین نشان‌دهنده و تصدیق‌کننده کلیه اتهامات وارده بر این افراد است»، یدالله موحد، روز پنج‌شنبه گفت «بسیاری از متهمانان پرونده به این فعالیت ها اقرار کردند و در دادگاه انقلاب محاکمه شدند».

جزئیات چندانی از روند دادگاهی این افراد و نام بازداشت‌شدگان منتشر نشده است.

احمد قربانی، معاون دادستانی کرمان، در آذر ماه اتهامات ۱۶ نفری که بازداشت شده بودند را «اخذ سفارش از ضد انقلاب خارج‌نشین و طراحی سایت‌های اصلی ضد نظام مقدس اسلامی و سایت‌های مرتبط با فتنه ۸۸ از دیگر فعالیت‌های این باند» است.

حکومت ایران، مخالفان و اپوزیسیون خود را «ضد انقلاب» می‌نامد و از اعتراضات گسترده سال ۱۳۸۸ علیه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران با عنوان «فتنه» یاد می‌کند.

دادستانی کرمان در تازه‌ترین اظهارنظرهای خود در مورد بازداشت‌ها در آن شهر گفته است در «پرونده دیگری»، « یک فرد با هویت معلوم که ارتباط تنگاتنگی با سرویس جاسوسی MI6 (سرویس اطلاعاتی بریتانیا) داشت دستگیر شد که اوج فعالیت‌های او مربوط به بعد از تحریم‌ها بوده است و مشاوره و همکاری‌هایی را در جهت اثر بخشی این تحریم‌ها ارایه می‌کرده است.»

به نام فرد بازداشت شده اشاره‌ای نشده اما اعلام شده که او در حکم اولیه به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

فرد دیگری نیز به اتهام «ارتباط و ارائه اطلاعات به سفارت اسرائیل در ترکیه و تایلند» به گفته این مقام قضائیی «قبل از انجام هر اقدام موثری» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده است.

در خبر منتشر شده بر وب‌سایت رسمی دادگستری کرمان، اشاره‌ای به نوع ارتباط این فرد، و اطلاعاتی که به سفارت اسرائیل «ارائه کرده»، نشده است.
XS
SM
MD
LG