لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

واکنش کری و اشتون به اجرایی شدن توافق اتمی


کاترین اشتون (راست) و جان کری
کاترین اشتون (راست) و جان کری
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با استقبال از اجرایی شدن توافق‌نامه ژنو، پس از حل اختلافات از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت کند، وزیر خارجه آمریکا نیز می‌گوید پایبندی ایرانی رصد می‌شود.

این واکنش‌ها پس از آن انجام می‌شود که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از مذاکره‌کنندگان ارشد برنامه اتمی این کشور، شب ۲۲ دی ماه اعلام کرد تهران و طرف‌ها گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی راه‌حل‌هایی برای مواردی که بر سر آن اختلاف داشتند، یافته‌اند و این توافق‌نامه از پایان دی‌ماه اجرایی می‌شود.

خانم اشتون اندکی بعد از آن بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن تاکید شده است در سه دوره مذاکرات فشرده‌ی هسته‌ای، طرف‌هابه «درک فنی لازم» درباره‌ی گام‌هایی که باید بردارند، رسیده‌اند و با توافق روز یکشنبه، پایه‌های منسجم و نیرومند برای اجرای طرح اقدام مشترک در یک دوره‌ شش ماهه گذاشته شده است.

کم‌وبیش همزمان جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت پای‌بندی دقیق ایران به توافق‌نامه‌ ژنو «هوشیارانه و به دقت» رصد خواهد شد.

آقای کری که در پاریس به سر می‌برد، مذاکرات هسته‌ای با ایران را بسیار دشوار توصیف کرد و تاکید کرد که این نخستین بار طی یک دهه گذشته است که برنامه اتمی جمهوری اسلامی موقتا باز می‌ایستد و حتی به عقب باز می‌گردد.

آقای کری توافقات صورت گرفته را «گامی مهم» توصیف کرد.

معاون وزیر خارجه ایران شب گذشته گفت از روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) «همه تحريم‌هايی که آن‌ها (قدرت‌های جهانی) قرار است تعليق کنند و در متن توافق‌نامه آمده است، از ۲۰ ژانويه تعليق خواهد شد و اقداماتی که قرار است ما در رابطه با تعليق ۲۰ درصد انجام دهيم و اقداماتی که قبول کرديم انجام نشود و جلوتر نرود» اجرایی خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دیگر کسانی بود که به اجرایی شدن توافق‌نامه ژنو واکنش نشان داد. آقای اوباما با استقبال از آن گفته است در شرایط فعلی هر گونه تحريم جديدی را که کنگره‌ در جریان اجرای اين توافقنامه عليه ايران تصويب کند، «وتو» خواهد کرد.

توافق‌نامه ژنو در سوم آذر ماه میان ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو (گروه ۵+۱) امضا شد.

این توافق‌نامه از یک سو از ایران می‌خواهد تا داوطلبانه بخشی از برنامه‌های اتمی خود را معلق کرده و یا آنها را پیش نبرد و از طرف دیگر برخی تحریم‌ها علیه تهران نیز داوطلبانه کاهش می‌یابد.

نحوه اجرایی شدن این توافق‌نامه، موضوع مذاکرات کارشناسان طرف‌ها بوده است که تا بیستم دی ماه به درازا کشید.
XS
SM
MD
LG