لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

کری: هرجا می‌روم از من می‌پرسند در آمریکا چه خبر است


جان کری
جان کری

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با انتقاد از برخی گفته‌های مطرح‌شده در رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، می‌گوید هرکجا می‌رود، همه رهبران از او می‌پرسند در آمریکا چه خبر است.

جان کری، در مصاحبه‌ای که هشتم فروردین ماه، با شبکه خبری سی‌بی‌اس داشته گفته برخی وقایع در کارزار درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو «خجالت‌آور» است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، رهبران جهان «باورشان نمی‌شود. به نظرم درست است بگوییم آنها (رهبران جهان) شگفت‌زده شده‌اند. آنها نمی‌دانند این (گفته‌ها) آمریکا را به کجا می‌برد».

آقای کری گفته است رخدادهای اخیر و گفته‌های برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری «حس تعادل، تداوم (سیاسی) و اعتبار ایالات متحده را در میان مردم زیر سوال می‌برد».

او افزوده «تا حدی، بهتر است بگویم، برخی پرسش‌ها [از من]، آن طور که مطرح می‌شود… روشن است که وقایع اخیر برای کشور ما شرم‌آور است».

جان کری، به پرسشی در زمینه تاثیر گفته‌های مطرح‌شده در کارزار جمهوری‌خواهان، پیرامون مهاجران مسلمان، گشت‌زنی در محله‌های مسلمان‌نشین و بازگردندان شکنجه‌هایی مانند خفگی با آب، پاسخ می‌داد.

پس از تیراندازی و کشتن ۱۴ نفر به دست دو شهروند مسلمان افراطی‌شده آمریکایی، دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان، خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به آن کشور شده بود.

ترامپ چندی بعد گفت اگر به مقام ریاست‌جمهوری برسد برای مقابله با افراطیون، از شکنجه‌هایی مانند «شبیه‌سازی خفگی در آب» و «فراتر از آن» استفاده خواهد کرد.

تد کروز، رقیب اصلی او در رقابت‌های درون‌حزبی، نیز پس از حملات انتحاری و انفجارهای مرگبار بروکسل، خواستار گشت‌زنی پلیس در محله‌های مسلمان‌نشین شد.

کروز گفته است «باید فورا جلوی ورود پناهجویان از کشورهایی که القاعده و داعش در آنها حضور پررنگی دارند را بگیریم».

گفته‌های اخیر آقای ترامپ، انتقادهای خود آمریکایی‌ها را نیز در پی داشته‌است.

به تازگی گروه بریتانیایی «واحد اطلاعاتی اکونومیست» پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نمایانگر «تهدیدی جهانی همتراز» با خطر افراطیون اسلام‌گرا ارزیابی کرده است.

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای که اخیرا با روزنامه نیویورک‌تایمز داشته گفته است سیاست‌های او در قبال آمریکا، در حقیقت اولویت دادن به منافع خود آن کشور است.

کارزار انتخاباتی آمریکا در حزب جمهوری‌خواه با حضور ترامپ، کروز و جان کیسیک، و در میان دمکرات‌ها با رقابت میان هیلاری کلینتون و برنی سندرز ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG