لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

کری: حضور ایران در عراق از جهاتی مفید است


جان کری
جان کری

وزیر خارجه ایالات متحده با تاکید بر چالش‌های موجود با ایران، می‌گوید حضور ایران در عراق، «که به وضوح بر نبرد با داعش متمرکز است» و این موضوع «منفعتی مشترک» بین دو کشور به شمار می‌رود، از جهاتی «مفید» بوده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جان کری، هشتم تیر ماه در جریان یک سخنرانی در جشنواره‌ای در «آسپن» گفته است: «ما با ایران، همانطور که همه می‌دانند، چالش‌هایی داریم و ما اقداماتی را در مورد این چالش‌ها انجام می‌دهیم.»

او افزوده است: «اما، می‌توانم به شما بگویم حضور ایران در عراق از جهاتی، مفید بوده است، و آنها به طور مشخص بر نبرد با داعش متمرکز هستند، و این به این معنی‌ست که ما در واقع منفعت مشترکی داریم».

وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفته است او و همتای ایرانی‌اش در حال حاضر به مراتب راحت‌تر می‌توانند به حل بحران‌های جهانی توجه کرده و رابطه مستقیمی داشته باشند.

به گفته جان کری، واشینگتن می‌خواهد که ایران همچنان مسئول عواقب اقدامات خود باشد. از سوی دیگر «۶۰ درصد مردم ایران زیر ۳۰ سال سن دارند» و دولت اوباما در نظر دارد زمینه‌ای را برای روابط خوب در آینده فراهم کند.

به گزارش نشریه «آتلانتیک»، آقای کری در آسپن، در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل صدور مجوز برای فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران، در حالی‌که ایران هنوز دولتی حامی تروریسم محسوب می‌شود، گفته است دولت اوباما تلاش می‌کند «سوزنی را نخ کند» که در واقع «کار نخ کردنش خیلی سخت است».

به گفته جان کری، واشینگتن می‌خواهد که ایران همچنان مسئول عواقب اقدامات خود باشد. از سوی دیگر «۶۰ درصد مردم ایران زیر ۳۰ سال سن دارند» و دولت اوباما در نظر دارد زمینه‌ای را برای روابط خوب در آینده فراهم کند.

او سپس افزوده است: «مسائل سیاست خارجی را… اگر سیاه و سفید ببینید، معمولا دچار اشتباه می‌شوید».

اخیرا حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی گفته است تمام منابع مالی و موشک‌ها و راکت‌های این گروه مستقیما از طریق ایران فراهم می‌شود. آمریکا حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند و حمایت از این گروه، از جمله مهم‌ترین مواردی‌ست که تهران را در صدر فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» واشینگتن نگه داشته است.

یک روز پیش از سخنان کری در آسپن، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که تداوم کمک‌رسانی به حزب‌الله، باعث می‌شود که مشکلات ایران برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی ادامه داشته باشد.

وزیر خارجه ایالات متحده در اشاره مستقیم به موضوع فروش بوئینگ، گفته است وقتی ایران می‌تواند ایرباس بخرد، منع فروش بوئینگ به معنی جلوگیری از سودی‌ست که به کارگران آمریکایی می‌رسد، بدون آنکه بتوان هیچ تاثیری بر آنچه ایران می‌خرد، گذاشت.

جان کری در بخش دیگری از سخنان خود در آسپن تاکید کرده است که صلح در سوریه با حضور بشار اسد در قدرت امکان‌پذیر نیست؛ موضوعی که مدت‌هاست محور اختلافات میان حامیان اصلی بشار اسد، از جمله تهران، و مخالفان او، از جمله واشینگتن، را تشکیل می‌دهد.

وزیر خارجه ایالات متحده در عین حال می‌گوید جهان در یک بن‌بست گیر نکرده است: «ما در یک کابوس متوقف نشده‌ایم».

به گفته کری در بیشتر موارد، حضوری با یک راهبرد روشن و استفاده درست از قدرت، به پیشرفت‌ در حل مسائل انجامیده‌است.

XS
SM
MD
LG