لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

کری: قبل از سنجیدن گزینه جنگ به ادامه مذاکرات اتمی متعهدیم


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جمع گروهی از خبرنگاران گفته است ایالات متحده متعهد به ادامه مذاکرات اتمی با ایران است پیش از آنکه بخواهد گزینه جنگ را برای توقف اجباری برنامه هسته‌ای تهران بسنجد.

خبرگزاری رویترز از قول رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا می‌گوید «من این درست سخت را از ویتنام گرفته‌ام، قبل از اینکه جوان‌ها را به جنگ بفرستی، باید تلاش کنی تا ببینی راه دیگری وجود ندارد.»

کری روز هفتم اسفند ماه گفته است این تعهدی‌ست که «به عنوان رهبران بر دوش ما است تا تمام راه‌حل‌های موجود را کامل بیازماییم قبل از اینکه از مردم بخواهیم از زندگی خود بگذرند و این کاری است که ما [در مقابل ایران] انجام می‌دهیم».

موضوع احتمال در نظر گرفتن گزینه نظامی علیه برنامه اتمی ایران پیشتر نیز به میان آمده بود، هر چند مقام‌های دولت ایالات متحده بارها تاکید کرده‌اند که قصد ندارند بخت پیش‌آمده برای یافتن راه‌حلی دیپماتیک را از دست بدهند.

از سویی دولت آمریکا از طرف گروهی از قانون‌گذاران نیز تحت فشار است که در میانه مذاکرات تحریم‌هایی جدید را علیه تهران وضع کند. باراک اوباما، مقام‌های دولت او و برخی از چهره‌های سرشناس حزب دمکرات مانند هیلاری کلینتون و بیل کلینتون با چنین چیزی مخالفت کرده‌اند.

آقای اوباما به کنگره آن کشور هشدار داده است که چنین طرح احتمالی را وتو خواهد کرد.

ایران نیز تهدید به خروج از مذاکرات در صورت تصویب چنین طرحی کرده است.

با این همه یک روز پیش از سخنان تازه وزیر خارجه آمریکا سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر حزب جمهوری‌خواه در سنای آمریکا به خبرنگاران گفت سناتورهای ‌هم‌حزبی او قصد دارند یک بسته تحریمی جدید علیه ایران را به عنوان «ماده الحاقی به یک لایحه مربوط به نظامیان پیشین آمریکایی» اضافه کنند.

رابرت منندز، سناتور دمکرات آمریکایی نیز در حمایت از پافشاری کنگره بر امکان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، گفته است رویکرد کنگره بود که مذاکرات اتمی را تا این مرحله پیش برد.

او گفته است این موضوع به دولت آمریکا این امکان را داده است که در مذاکرات اتمی با ایران به تهران یادآور شود اگر مذاکرات خوب پیش نرود، کنگره آماده تصویب تحریم‌هایی جدید است.

رئیس‌‌جمهوری آمریکا پیشتر با تاکید بر ادامه مذاکرات و مخالفت با تحریم‌های جدید در این میان، اما گفته بود اگر مذاکرات موفق نشود، خود در طرح تحریم‌های جدید پیش‌قدم خواهد شد.

ضمن آنکه باراک اوباما مانند رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده به حضور «همه گزینه‌ها روی میز» اشاره کرده است. آنچه به معنی در نظر گرفتن گزینه احتمالی نظامی در مورد موضوع یا کشوری است.

مقام‌های ایران به «گزینه روی میز» آمریکا انتقاد کرده‌اند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پایان بهمن ماه در گفت‌وگوی خبری در تلویزیون دولتی گفته بود ««من نمی‌دانم آمريکايی‌ها از اين گزينه چه نفعی در عراق و افغانستان برده‌اند و اين گزينه چه فايده‌ای برای آنها داشته که کماکان اصرار دارند به روش قرن پيش اين حرف‌ها را تکرار کنند.»

دور تازه مذاکرات اتمی در وین آغاز شده است. پس از گفت‌وگوهای اولیه طرف‌ها در مورد چهارچوب مذاکرات، قرار شده است در پایان اسفند ماه دیدارها از سر گرفته شود. مقام‌های آمریکایی نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرات «رو به جلو» پیش برود.
XS
SM
MD
LG