لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

کری: بیش از همیشه به توافق جامع با ایران نزدیک شده‌ایم


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید جهان «نزدیک‌تر از هر زمان دیگری» به توافقی جامع با ایران است ولی تاکید کرده که همچنان کارهای زیادی باقی مانده است.

این گفته‌ها پیش از دیدار انجام‌گرفته میان وزیران خارجه ایران و آمریکا در نیویورک بیان شده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۷ اردیبهشت، در نشست بازگشایی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی (ان‌پی‌تی)، در نیویورک سخن گفته است.

کری می‌گوید «در واقع ما بیش‌تر از هر زمان دیگری به توافقی خوب و جامع، که به دنبال آن بودیم، نزدیک شده‌ایم و اگر به آن برسیم، تمام جهان امن‌تر خواهد شد».

به گفته وزیر خارجه آمریکا توافق جامع اگر قطعی شود «همه راه‌های ممکن برای ایران را جهت رسیدن به مواد لازم برای تولید سلاح اتمی خواهد بست و به جامعه جهانی اطمینان لازم را می‌دهد که بداند برنامه اتمی ایران، در واقع، به طور کامل صلح‌آمیز است».

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. اما طی دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، قطع، تعلیق یا کاهش همکاری‌ها با جامعه بین‌المللی برای راستی‌آزمایی آن و پی‌گیری برخی برنامه‌ها، تحریم‌های گسترده شورای امنیت سازمان ملل و غرب را همراه داشت.

چگونگی رفع همین تحریم‌ها، خود از پیچیده‌ترین مسائل و جزئی از موارد اختلاف برانگیز در مذاکرات فعلی به شمار می‌رود.

جان کری گفته است در هر صورت کارهای سخت زیادی برای رسیدن به توافق نهایی مانده است و «برخی مسائل کلیدی هنوز حل نشده‌اند».

خود وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه در هنگام ورود به نیویورک گفته بود «دولت آمریکا مسئول اجرای توافقنامه هسته‌ای خواهد بود و اختلافات داخلی این کشور آن را از اجرای تعهدات بین‌المللی خود معاف نخواهد کرد.»

اشاره آقای ظریف به اختلافات میان باراک اوباما و دولت او از یک سو و منتقدان و مخالفان توافق در آن کشور از سوی دیگر است.

در عین حال آقایان کری و ظریف در حاشیه نشست کفنرانس بازنگری پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی (ان‌پی‌تی) دیدار و گفت‌وگو کردند.

این نخستین دیدار دو وزیر خارجه از زمان رسیدن به تفاهم لوزان در ۱۳ فروردین ماه است.

پیش از این مقامات ایران اعلام کرده بودند که مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع هسته‌ای روز دوشنبه در نیویورک از سر گرفته خواهد شد.

قرار است ایران و قدرت‌های جهانی در گروه موسوم به ۵+۱ تا هفته نخست تیر ماه، در پی تفاهم لوزان، به سند جامعه و فراگیر توافق نهایی دست پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG