لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

کری برای مذاکرات در مورد نبردها علیه «حکومت اسلامی» به لندن می‌رود


فیلیپ هاموند (راست) و جان کری، در نوامبر سال گذشته طی دیداری در لندن
فیلیپ هاموند (راست) و جان کری، در نوامبر سال گذشته طی دیداری در لندن

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در این هفته به لندن می‌رود تا در دیدار و مذاکرات با نزدیک به ۲۰ کشور جهان شرکت کند، که موضوع آن «مقابله و مغلوب کردن» گروه «حکومت اسلامی» عنوان شده است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۲۸ دی ماه اعلام کرد، گفت‌وگوهای یک روزه در لندن، پنج‌شنبه، با حدود ۲۰ کشور جهان از جمله کشورهای عربی، «تلاش‌های مشترک ما برای تضعیف و غلبه کردن بر داعش» را در بر می‌گیرد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، دیگر میزبان این گفت‌وگوها خواهد بود. او دیداری جداگانه با آقای کری نیز خواهد داشت.

این نشست دو هفته پس از حملات و گروگانگیری مرگبار در پاریس، به نشریه شارلی ابدو و یک سوپرمارکت یهودی انجام می‌شود، که طی آن ۱۷نفر و ۳ مظنون به انجام حملات کشته شدند.

یکی از عاملان حملات در ویدئویی وفاداری خود را به «حکومت اسلامی» اعلام کرده بود و در مورد دو تن دیگر نیز شاخه «القاعده» در یمن مسئولیت حملات انجام شده را بر عهده گرفته است.

پیش از این دیدار برنامه‌ریزی شده، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، دیدار و مذاکراتی در واشینگتن داشتند.

آنها با انتشار یادداشتی مشترک، بر «موضع قاطع» خود برای مبارزه با اسلام‌گرایان افراطی و «ایدئولوژی انحرافی» آنها تاکید کردند و گفتد اجازه نخواهند داد آزادی بیان پایمال شود.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام رسمی بریتانیایی می‌گوید در دیدارهای لندن قرار است بر پنج موضوع اصلی تمرکز شود؛ پیکارجویان خارجی، کارزار نظامی علیه «حکومت اسلامی»، منابع مالی این گروه، ارتباطات راهبردی و یاری‌رسانی‌های انسانی.

پس از دیدار لندن، جان کری عازم نشست جهانی اقتصاد در داووس خواهد شد.

XS
SM
MD
LG