لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

کری: در نبرد با «داعش» نباید ارزش‌های بنیادین را فراموش کرد


وزیر خارجه ایالات متحده خواستار بردباری در جریان مبارزه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» شده است و می‌گوید نباید در این راه ارزش‌های بنیادین در حمایت از انسان‌ها به فراموشی سپرده شوند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ۲۸ آبان ماه در جلسه کمیته امنیتی سنای آن کشور، بیش از ۲ ساعت به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد.

او از اقدامات نمایندگان عمدتا جمهوری‌خواه، برای ممانعت از ورود پناهجویان سوری انتقاد کرده است.

به گزارش روزنامه «د هیل» که اخبار کنگره آمریکا را بازتاب می‌دهد، کری می‌گوید «نباید ارزش‌های خود را در حمایت از انسان‌ها، و علم به این واقعیت که چه کسانی هستند و از کجا می‌آیند، از دست بدهیم».

وزیر خارجه آمریکا خواستار «بردباری» و «خویشتن‌داری» در جریان مبارزه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و در عین حال حفظ و فراموش نکردن «ارزش‌های بنیادین»، طی این زمان شده است.

او این سخنان را تنها ساعاتی پس از رای‌گیری در مجلس نمایندگان ایالات متحده در مورد برنامه پذیرش ۱۰ هزار پناهجوی سوری بیان کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا، در پی انجام حملات مرگبار پاریس، در ۲۸ آبان ماه با دو سوم آرا، رای به تعلیق این طرح دولتی داده است.

جان کری در دیداری که با خبرنگاران داشته، ابراز امیدواری کرده است که عقب راندن و ضربه زدن به گروه حکومت اسلامی در زمان کم‌تری در مقایسه با زمان نبردها با گروه القاعده، انجام شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری گفته است «ما داعش را شکست خواهیم داد. و همانطور که همیشه گفته‌ایم این موضوع به زمان‌ نیاز دارد.»

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه افزوده است «نبرد ما با القاعده از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شد و چند سال طول کشید تا ما اسامه بن‌لادن (رهبر القاعده) و سران ارشد این گروه را از میان برداشتیم. امیدواریم که داعش را زودتر از آن عقب برانیم. و فکر می‌کنم تواناییش را داریم که این کار را انجام دهیم».

روز پنج‌شنبه برخی دیگر مقام‌های ارشد ایالات متحده، از جمله وزیر امنیت داخلی، در جلسه سنا، برای توضیح در مورد طرح پذیرش پناهجویان شرکت کردند.

گفته‌های وزیر خارجه آمریکا منتقدانی نیز داشت؛ از جمله جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته امور نیروهای مسلح سنا، که گفته است امیدواری به کمک روسیه در برکناری بشار اسد از قدرت، «توهم» است.

دولت ایالات متحده به تازگی از نقش روسیه در گفت‌وگوهای مربوط به حل بحران سوریه، تمجید کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است با وجود اختلافات میان واشینگتن و مسکو بر سر بشار اسد، اما این موضوع مانع آن نشده است که دو طرف به دبنال راهی برای ایجاد آتش‌بس در سوریه نباشند.

XS
SM
MD
LG