لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

کری به روسیه در مورد «عواقب بیشتر» عملکردش هشدار داد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ۲۳ فروردین، در گفت‌وگویی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفته است چنانچه مسکو نتواند از تنش‌ها با اوکراین کاسته، نیروهایش را از مرزها عقب براند، «پیامدهایی افزون» در انتظارش خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده گفته است، جان کری «روشن گفته است اگر روسیه گام‌هایی برای کاهش تنش در شرق اوکراین برندارد و نیروهای نظامی خود را از مرزهای آن کشور عقب نراند با پیامدهای بیشتری روبه‌رو خواهد شد.»

عملکرد روسیه در اوکراین که با انتقادهای گسترده غرب روبه‌رو است، تا کنون نیز تحریم‌هایی را برایش همراه داشته است. رسانه‌ها تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین را جدی‌ترین از این نوع از زمان جنگ سرد لقب داده‌اند.

تازه‌ترین هشدارها در حالی مطرح می‌شوند که ناآرامی در شرق اوکراین همچنان رو به فزونی است.

روز شنبه، هواداران روسیه در شرق اوکراین پاسگاه‌های پلیس و ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند. گزارش‌ها از شهر کراماتورسک حاکی از تیراندازی نیروهای پلیس است.

ساعتی نگذشت که کاخ سفید به این موضوع واکنش نشان داد؛ لورا لوکاس مگنوسن، يک سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفته است: «ما از (ولاديمير پوتين) رئيس‌جمهوری روسيه و دولت او می‌خواهيم تا کليه تلاش‌هايی که به بی‌ثباتی در اوکراين منجر می‌شود را متوقف کنند و در مورد مداخله نظامی بيشتر در اوکراين هشدار می‌دهيم.»

خبرگزاری فرانسه از قول مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، جان کری «نگرانی عمیق» خود را در مورد حمله‌های تازه نیروهای شبه‌نظامی بیان کرده است؛ حملاتی که «هماهنگ و شبیه به حملات قبلی است که در شرق اوکراین و [شبه‌جزیره] کریمه» رخ داده بود.

بایدن به اوکراین می‌رود

در عین حال مقام‌های رسمی واشینگتن گفته‌اند که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در همین ماه میلادی به اوکراین سفر خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید آقای بایدن روز ۲۲ آوریل (۹ روز دیگر) به کی‌یف خواهد رفت تا با مقام‌های دولت اوکراین دیدار کند.

این خبرگزاری با اشاره به بیانیه کاخ سفید در این مورد می‌گوید سفر بایدن برای تمرکز بخشیدن به کمک‌های بین‌المللی در جهت ثبات و استحکام اقتصاد اوکراین، همکاری برای اصلاحات در قانون اساسی، فعالیت‌های ضد فساد، غیر متمرکز سازی و کمک به برپایی انتخابات آزاد و عادلانه ریاست‌جمهوری -که قرار است ۲۵ ماه مه- برگزاری شود، صورت می‌گیرد.

به گفته کاخ سفید آقای بایدن با شهروندان گوناگون آن کشور نیز دیدار می‌کند تا آرمان‌های آن‌ها را بشنود و بر شراکت میان آمریکا و اوکراین، عمق ببخشد.
XS
SM
MD
LG