لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

سخنان جان کری در مورد «حملات شیمیایی» در سوریه و وقایع پس از آن


جان کری ۲۱ دی ماه در جریان نشست «دانشکده صلح آمریکا»
جان کری ۲۱ دی ماه در جریان نشست «دانشکده صلح آمریکا»

جان کری در جریان یک سخنرانی در واشینگتن، می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا کاملا آماده حمله به سوریه برای جلوگیری از استفاده‌ی بشار اسد از جنگ‌افزار شیمیایی بوده و در مورد «زیرپا گذاشتن خط قرمز» از طرف اوباما، «افسانه‌سرایی» می‌شود.

جان کری ۲۱ دی ماه در جریان نشست «دانشکده صلح آمریکا» در واشینگتن گفته است «رئیس‌جمهوری [باراک] اوباما هرگز از خط قرمزش عبور نکرد. او هرگز نظرش را در مورد آمادگی برای بمباران اسد، برای‌آنکه برای او روشن شود حق ندارد از سلاح شیمیایی استفاده کند، عوض نکرد. هرگز. آنچه در حاشیه این موضوع شکل گرفته، افسانه‌سرایی‌ست».

باراک اوباما، در مرداد ماه ۱۳۹۱ هشدار داده بود که استفاده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، از جنگ‌افزار شیمیایی در جریان جنگ داخلی آن کشور «خط قرمز آمریکا است». این سخنان پس از اوج‌گرفتن گزارش‌ها در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی بود؛ هر دو طرف، هم دولت هم مخالفان بشار اسد دیگری را به استفاده از این جنگ‌افزارها متهم کرده‌اند.

در پی اعلام گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا و بیان سیاست «خط قرمز» در مورد جنگ داخلی سوریه، فشارها بر باراک اوباما برای دست‌زدن به اقدامی در سوریه بالا گرفت. طی سال‌های گذشته منتقدان دولت اوباما، بارها از «زیر پا گذشته‌شدن این خط قرمز» توسط آقای اوباما و دولت او سخن گفته‌اند.

جان کری اکنون می‌گوید در آن زمان دولت اوباما به این نتیجه رسیده بود شایسته است که در رابطه با اقدامی نظامی، از کنگره ایالات متحده متحده، مجوز کسب شود.

آقای کری افزوده است «بهترین راه ممکن همین بود. اگر قرار است از نیروی نظامی استفاده کنید، تائیدیه کنگره باشد و بعد استفاده کنید». او سپس می‌گوید «در همین زمان در کنفرانسی در لندن از من پرسیده شد آیا راهی وجود دارد که جلوی بمباران اسد گرفته شود؟ و من گفتم: بله، اگر او همه سلاح‌های شیمیایی را به خارج از کشور بفرستد».

به گفته وزیر خارجه آمریکا، یک ساعت و نیم پس از آن سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با او تماس گرفته و از روندی مسالمت‌آمیز برای نابودی زرادخانه‌های شیمیایی سوریه حمایت کرده‌است: «او گفت: چرا ننشینیم و در مورد حل این موضوع صحبت نکنیم؟ و چند روز بعد آن را حل کردیم».

اشاره آقای کری به توافق آمریکا و روسیه برای امحای زرادخانه‌های شیمیایی حکومت بشار اسد بود. توافقی که امیدهایی را در مورد روند احتمالی مذاکرات این دو قدرت‌ برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه به وجود آورد، اما چنین چیزی تا کنون که ۱۰ روز به پایان دولت باراک اوباما و روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ مانده، فرجام نهایی نیافت.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده است که توافق شیمیایی می‌توانست راه‌حل بهتری برای معضل سلاح‌هایی شیمیایی باشد، به‌ویژه، به‌خاطر وجود این احتمال که گروه موسوم به حکومت اسلامی می‌توانست به زرادخانه‌های بشار اسد دسترسی پیدا کند.

XS
SM
MD
LG