لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

بحران سوریه و لیبی؛ کری به عربستان و اروپا می‌رود


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در آستانه مذاکرات در مورد بحران سوریه و لیبی در اروپا، به عربستان سعودی می‌رود تا با مقام‌های آن کشور گفت‌وگو کند.

کری پس از گفت‌وگوها در عربستان در روزهای پیش‌رو، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت از جده راهی وین می‌شود تا به طور مشترک با دیگر همتایان خود، میزبان گفت‌وگوهایی تازه در مورد این دو کشور باشد.

یک روز بعد نیز وزیر خارجه آمریکا به بروکسل، پایتخت بلژیک می‌رود، تا در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، شرکت کند. نشستی که هدف از آن، به گزارش خبرگزاری فرانسه، چالش‌هایی‌ست که متحدان غربی با آنها روبه‌رو هستند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۲۴ اردیبهشت ماه به خبرنگاران گفته است آقای کری و پائولو جنتیلونی، همتای ایتالیایی او، به طور مشترک میزبان گفت‌وگوها در مورد لیبی خواهند بود.

به گفته کربی شرکت‌کنندگان «در مورد حمایت بین‌المللی از دولت تازه‌ی وحدت ملی (در لیبی)، با تمرکز بر مسئله امنیت» گفت‌وگو خواهند کرد.

دولت وحدت ملی لیبی به ریاست فایز السراج در ماه گذشته شکل گرفت و از حمایت سازمان ملل نیز برخوردار است. قرار است این دولت علاوه بر پایان دادن به نبردهای داخلی و ایجاد یکپارچگی، به تلاش‌ها برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» نیز بیافزاید.

از پنج سال پیش، در پی سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، این کشور صحنه آشوب‌ها و جنگ‌های مسلحانه بوده است؛ حضور گروه حکومت اسلامی در آن کشور نیز روندی رو به رشد دارد که نگرانی مقام‌های غربی را همراه داشته‌است.

سوریه، موضوع بعدی دیدارها و گفت‌وگوها خواهد بود که جان کری، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و مقام‌های ۱۷ کشور عضو گروه «حمایت بین‌المللی از سوریه» در آن‌ها شرکت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته هدف آن است که از ارسال کمک‌ها به مردم سوریه در سراسر آن کشور اطمینان به دست آید و به روند مذاکرات در مورد گذار سیاسی، شتاب داده شود.

کری و لاوروف در تلاش بوده‌اند تا آتش‌بس شکننده سوریه حفظ شود. آتش‌بسی که برای پیشبرد احتمالی مذاکرات صلح ضروری‌ست.

در عین حال اقدامات سازمان ملل برای کمک‌رسانی به مردم مناطق محاصره‌شده سوریه نیز هنوز با مشکلاتی روبه‌رو است. سازمان صلیب سرخ جهانی به تازگی گفته‌است اجازه ورود کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه این سازمان به «داریا» داده نشده‌است. این منطقه تحت کنترل شورشیان، در حومه دمشق قرار دارد و نیروهای هوادار بشار اسد، از سال ۲۰۱۲ آن را محاصره کرده‌اند. به گزارش روزنامه گاردین، از زمان محاصره این شهر، نخستین بار است که یک گروه عمده بین‌المللی در تلاش بوده تا کمک‌های خود را به آن برساند.

XS
SM
MD
LG