لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

آمریکا سخنان منسوب به کری در مورد «شکست سیاست سوریه» را تکذیب کرد


دولت آمریکا با تاکید بر سیاست پیش‌گرفته‌شده در برابر بحران سوریه، سخنان منسوب به جان کری، وزیر خارجه آن کشور، در مورد «لزوم تغییر سیاست در برابر سوریه» و «مسلح کردن مخالفان» را رد کرد.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود از قول برخی از سناتورهای بانفوذ جمهوری‌خواه که وزیر خارجه آمریکا در یکی از دیدارهای حاشیه‌ای نشست امنیتی مونیخ، در مورد «شکست سیاست سوریه» و «لزوم تغییر» آن سخن گفته است.

بنا بر آنچه سناتورها از قول آقای کری نقل کرده‌اند، او در عین حال گفته است که اعتقادش را به امحای سلاح‌های شیمیایی به دست دولت بشار اسد در زمان معین شده، از دست داده است.

از قول کری نقل شده است که او از شکست مذاکرات صلح یا لزوم مسلح کردن بخش‌های میانه‌رو از شورشیان سوری، پیش از آنکه نیروهای وفادار به القاعده به خاک آمریکا حمله کنند، گفته است.

این سخنان که به وزیر خارجه آمریکا نسبت داده شده است را جان مک‌کین و لیندسی گراهام به «دیلی‌بیست»، «واشینگتن‌پست» و «بلومبرگ ویو» گفته‌اند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به نقل‌قول‌های منتشر شده، به خبرنگاران گفته است در دیدار مذکور در مورد «امکانات مختلفی که همواره در دسترس دولت است» بحث شده است.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید این دیدار بیشتر برای شنیدن نظرات بود چرا که «نزدیک به ۲۰ نفر در باره آنچه به نظرشان باید انجام شود، صحبت می‌کردند».

او در عین حال افزوده است که باید درباره کارهایی که می‌شود انجام داد، صحبت کرد، اما «تغییری در راهکارها رخ نداده است».

ساکی بر ادامه همکاری‌ها با کشورهای هم‌پیمان برای حل بحران سوریه تاکید کرده است.

ایالات متحده تا کنون از انتقال سلاح‌های سنگین و جنگ‌افزارهای کشنده به مخالفان سوری خودداری کرده‌ است، آنچه با انتقادهای کشورهای هم‌پیمان آمریکا در منطقه مانند عربستان سعودی روبه‌رو است. البته واشینگتن کمک‌های دیگری مانند جلیقه‌های ضدگلوله، کامپیوتر یا دروبین‌های مخصوص شب در اختیار ارتش آزاد سوریه قرار داده است.

نقل‌قول‌هایی که به جان کری نسبت داده شده، در حالی منتشر می‌شود که دور نخست گفت‌وگوهای کنفرانس صلح سوریه، موسوم به ژنو ۲، بدون دستاوردی خاص به پایان رسید. در عین حال در ماه میلادی گذشته جنگ داخلی آن کشور بیشترین تلفات را برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در ماه ژانویه نزدیک به شش هزار نفر قربانی جنگ داخلی در سوریه شده‌اند و شمار کشته‌شدگان در مجموع از ۱۳۶ هزار نفر گذشته است.

در عین حال آمریکا در مورد انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه در زمان مقرر، که دمشق متعهد به همکاری در مورد آنها با جامعه بین‌المللی شده است، به دولت آن کشور هشدار داده است.
XS
SM
MD
LG