لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

کری برای گفت‌وگو در مورد سوریه به مسکو می‌رود


وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه به مسکو می‌رود تا با همتای روس خود دیدار و در مورد پیشبرد «مذاکرات شکننده» صلح برای سوریه گفت‌وگو کند. ممکن است جان کری با رئیس‌جمهوری روسیه نیز گفت‌وگوهایی داشته باشد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید موضوع دیدار آقای کری و آقای پوتین خود نشانه‌ای از پیچیدگی روابط دو کشور آمریکا و روسیه است؛ در حالی‌که وزارت خارجه ایالات متحده از این دیدار خبر داده است، کاخ کرملین همچنان آن را به طور حتمی تائید نکرده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۲۰ آذر ماه گفته است دو طرف «در مورد تلاش‌های فعلی برای ایجاد گذاری سیاسی در سوریه» گفت‌وگو خواهند کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین از سوی دیگر گفته است ولادیمیر پوتین برای گفت‌وگو با کری، منتظر نتایج دیدار او و سرگئی لاوروف خواهد ماند.

البته مسکو احتمال انجام چنین دیداری را رد نمی‌کند.

آمریکا و روسیه مهم‌ترین طرف‌های مذاکرات برای برون‌رفت از بحران سوریه به شمار می‌روند. مذاکراتی که برخی دیگر کشورها از جمله ایران، عربستان سعودی، ترکیه یا فرانسه نیز در آن شرکت دارند.

اما این دو کشور در مورد آینده و وضعیت بشار اسد، رئیس‌جمهوری آن کشور، و حتی حملات هوایی فعلی در خاک سوریه اختلافاتی دارند که پوشیده نیست. مسکو و تهران از حامیان اصلی اسد هستند در حالی‌که واشینگتن در کنار هم‌پیمانان خود خواستار کناره‌گیری او در پی دوران گذار است.

در عین حال ایالات متحده، روسیه را متهم به انجام حملات هوایی به گروه‌های مورد حمایت غرب کرده است. روسیه می‌گوید حملات هوایی‌اش علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و «دیگر گروه‌های تروریستی» انجام می‌شود.

حملات هوایی ارتش روسیه طی چند هفته گذشته آغاز شده است. ائتلافی به رهبری آمریکا بیش از یک سال است که به «داعش» و برخی دیگر گروه‌های افراطی مانند «جبهه‌النصره» حمله هوایی می‌کند.

انتظار می‌رود مذاکرات روز سه‌شنبه، این حملات هوایی را نیز در بر گیرد.

جان کربی، دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بیستم آذر ماه گفته است برای خروج از بحران سوریه «هنوز کارهای بسیاری مانده است».

آقای کربی تاکید کرده که اختلافات در مورد آینده اسد همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

به تازگی گروهی از مخالفان اسد در ریاض دیدار و در مورد مذاکرات با دولت او گفت‌وگوهایی کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری سوریه در پی این دیدار گفته است دولتش تنها با «گروه‌های سیاسی» و نه «گروه‌های مسلح» مذاکره خواهد کرد.

کشورهای طرف گفت‌وگو در مورد بحران سوریه، اول ژانویه (۱۱ دی) را ضرب‌الاجل آغاز دیدارها میان دولت سوریه و مخالفان‌اش تعیین کرده‌اند. زمان زیادی تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده باقی نمانده است و وضعیت همچنان پیچیده و نامشخص به نظر می‌رسد.

سفر پیش‌روی آقای کری به مسکو، دومین از این دست طی سال جاری میلادی است.

XS
SM
MD
LG