لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

کری «برای ابراز حمایت آمریکا» به اوکراین سفر می‌کند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند ماه به اوکراین سفر می‌کند؛ آنچه نشانه ابراز حمایت واشینگتن از کی‌یف عنوان شده است. همزمان اعضای «گروه ۷» گفته‌اند حضور خود در نشست مقدماتی سوچی روسیه را معلق می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید اندکی پیش از آن وزیر خارجه آمریکا به روسیه هشدار داده بود که ممکن است صندلی خود را در میان اعضای «گروه هشت» -هشت قدرت بزرگ اقتصادی جهان- به خاطر «اقدام تجاوزکارانه» اعزام نیروی نظامی به اوکراین از دست بدهد.

وزیر خارجه آمریکا روسیه را تهدید به رودرویی با تحریم‌های اقتصادی نیز کرده است. او در برنامه‌ای در شبکه خبری ان‌بی‌سی در عین حال گفته است اگر این موضوع ادامه پیدا کند، پوتین «ممکن است نشست ‘جی ‌هشت’ در سوچی را از دست بدهد، ممکن است حتی در گروه هشت باقی نماند».

در بخشی دیگر از سخنانش نیز آقای کری گفته است این موضوع می‌تواند «به انسداد دارایی در مورد تجارت‌های روسیه نیز بیانجامد، بازرگانی آمریکا از روسیه روگردان شود و روبل با سقوط ارزش خود روبه‌رو شود».

به گزاری خبرگزاری فرانسه جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه، در بیانیه‌ای که در مورد سفر آقای کری منتشر شده گفته است او با مقام‌های عالی‌رتبه دولت جدید اوکراین، رهبران مجلس و نمایندگان جامعه مدنی آن کشور دیدار خواهد کرد.

در این بیانیه افزوده شده که این دیدار «تاکید مجدد حمایت مستحکم ایالات متحده از تمامیت ارضی، استقلال و حق حاکمیت» آن کشور است.

در تازه‌ترین واکنش‌ نیز اعضای «گروه ۷» که بنا بر گزارش‌ها خود را به شکل نمادین «گروه ۷» نامیده‌اند، در بیانیه‌ای گفته‌اند شرکت خود در نشست مقدماتی «گروه ۸» (که با پیوستن روسیه در سال ۱۹۹۷ به «گروه ۸» تبدیل شد) برای اجلاس ماه ژوئن، در سوچی روسیه را معلق می‌کنند؛ تا زمانی‌که اوضاع عادی بازگردد و بتوان گفت‌وگوهایی معنی‌دار را پیش برد.

آنها با ابراز حمایت از استقلال اوکراین و نیز حق تعیین سرنوشت آن به دست شهروندانش اقدامات روسیه را در نقض ‌«روشن» حق حاکمیت اوکراین محکوم کرده‌اند.

گروه هفت آمریکا، ژاپن، فرانسه، بریتانیا، کانادا، ایتالیا و آلمان را در بر می‌گیرد.

بیانیه گروه ۷ را کاخ سفید آمریکا به‌طور عمومی منتشر کرده است.

ادامه واکنش‌ها و اقدامات دیپلماتیک

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده که باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره بحران اوکراین با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت‌وگو کرده است.

در همین روز خود خانم مرکل با ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تلفنی صحبت کرده بود. دولت آلمان اعلام کرده که پوتین پیشنهاد تشکیل «گروه تماس» را پذیرفته است.

دبیر کل ناتو نیز با ابراز نگرانی از مصوبه شورای فدراسیون روسیه در مورد اعزام نیروی نظامی به اوکراین، از طرف‌ها خواسته است تا به دنبال راه‌حلی مسالمت‌آمیز باشند.

اندرس فورگ راسموسن پیشنهاد کرد که ناظران بین‌المللی از سوی شورای امنیت سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا به اوکراین اعزام شوند.

در دیگر سو، در روسیه، دمیتری مدودیف، نخست‌وزیر آن کشور، در صفحه فیس بوک خود دولت جدید اوکراین را «غیرقانونی» نامیده است.

به گزارش رویترز، آقای مدودیف نوشته است روسیه آماده همکاری‌های چندجانبه با اوکراین است اما نه با گروهی که به گفته او در میدان استقلال «با خشونت» قدرت را در دست گرفته‌اند.

در پی تازه‌ترین تحولات در اوکراین دریاسالار دنیس برزوسکی، فرمانده نیروی دریایی اوکراین، که از سوی رئیس‌جمهوری موقت اوکراین روز شنبه به این سمت منصوب شده بود، روز یکشنبه به نیروهای هوادار روسیه در کریمه پیوست.
XS
SM
MD
LG