لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

جان کری برای گفت‌وگو با ملک عبد‌الله وارد ریاض شد


وزیر خارجه عربستان به پیشواز همتای آمریکایی خود رفت
وزیر خارجه عربستان به پیشواز همتای آمریکایی خود رفت
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، شب یک‌شنبه ۱۲ آبان ماه وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد تا در بخش آغازین سفر خود در خاورمیانه با ملک عبدالله، پادشاه، و دیگر مقام‌های ارشد آن کشور دیدار کند.

خبرگزاری‌ها این سفر را تلاشی برای کاهش تنش‌ها، بهبود روابط با عربستان و نیز گفت‌وگو درباره ایران و بحران سوریه عنوان کرده‌اند.

یکی از سخنگویان سفارت آمریکا در ریاض به «عرب‌نیوز» گفته است جان کری با ملک عبدالله دیدار می‌کند تا درباره «موارد مختلفی از جمله روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو کند».

همین موضوع را پیشتر نیز جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، رسما اعلام کرده بود.

ریاض دومین پایتخت در سفر تازه جان کری، پس از قاهره است؛ جایی‌که وزیر خارجه آمریکا روز یک‌شنبه توقفی چند ساعته داشت و با مقام‌های دولت انتقالی آن کشور گفت‌وگو کرد.

کری در این سفر نه روزه علاوه بر کشورهای خاورمیانه از کشورهای شمال آفریقا و نیز لهستان در مرکز اروپا دیدار خواهد کرد.

علاوه بر عربستان دیگر کشوری که بیشترین توجهات را در این سفر به خود جلب کرده است، اسرائیل است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیر خارجه آمریکا پیامی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، برای پادشاه عربستان دارد.

دیدار پیش‌روی جان کری و ملک عبدالله نخستین طی ده ماه گذشته است.

در این زمان روابط دو کشور دچار تنش‌هایی شده است که بخشی از آن به رویکرد واشینگتن در قبال تهران، دولت جدید ایران و برنامه اتمی جمهوری اسلامی باز می‌گردد.

شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس اطلاعات عربستان سعودی، اخیرا از فراز و نشیب‌ها در روابط ریاض و واشینگتن و «تغییر» در رویکرد سعودی‌ها در قبال آمریکا خبر داده است.

موضوع ایران نه تنها در روابط با عربستان که میان واشینگتن و تل‌آویو نیز اختلافاتی را سبب شده است.

کری در ادامه سفر خود به اسرائیل می‌رود. جایی که مقام‌های آن کشور از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و تسیپی لیونی، مقام ارشد مذاکره‌کننده صلح خاورمیانه، اخیرا از هم‌نظری میان تل‌آویو و برخی کشورهای عربی در مورد ایران و کم‌اعتمادی در قبال آمریکا گفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام وزارت خارجه خبر از گفت‌وگوها میان جان کری و مقام‌های سعودی در مورد سوریه نیز داده است. این مقام آمریکایی گفته است این گفت‌وگوها در مورد «بهترین راه برای حمایت از مخالفان بشار اسد و شاخه نظامی آن» انجام می‌شود.

موضوع مصر، اختلافات اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی نیز از دیگر مسائلی‌ست که انتظار می‌رود در دیدارها مطرح شود.
XS
SM
MD
LG