لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

انتقاد خامنه‌ای از «تجلیل از هنرمندان بدون اعتقاد و ولنگار»


آیت‌الله علی خامنه‌ای روز دوشنبه، ۳۱ خردادماه، ضمن آن که خواستار سرودن اشعاری در باب «خیانت‌های» آمریکا در برجام شد، از «ترویج و تجلیل» از هنرمندان «بدون اعتقاد و ولنگار» در کشور انتقاد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با گروهی از شاعران در این باره گفت: «گاهی از فردی که ذره‌ای گرایش به مفاهیم اسلام و انقلاب اسلامی نشان نداده تجلیل می‌شود، اما از هنرمندی که همه عمر و سرمایه هنری خود را در راه اسلام و انقلاب گذرانده تجلیل نمی‌شود.»

این دومین بار است که آیت‌الله خامنه‌ای در دو هفته گذشته در بحث فرهنگ و هنر در ایران از واژه ولنگاری استفاده می‌کند و از طریق آن به دستگاه‌های اجرایی می‌تازد.

او در نیمه خردادماه در انتقاد از اقدامات دولت در زمینه‌های فرهنگی گفته بود: «در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ کوتاهی‌هایی انجام می‌شود.»

علی خامنه‌ای دوشنبه شب گذشته همچنین خواستار شعرسرایی در مورد آن چیزی شد که او «خیانت‌های آمریکا» در «قضیه» برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، نامید. او یک هفته پیش نیز گفته بود: «اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است که این دیدار با «جمعی از اهالی فرهنگ، استادان شعر و ادب فارسی و شاعران جوان و پیش‌کسوت کشور و تعدادی از شاعران از کشورهای پاکستان، هندوستان (هند)» انجام شده‌ است.

به توصیه آقای خامنه‌ای، از شعر «باید به عنوان ابزاری موثر» در آن چه او «جنگ نرم» توصیف کرده، استفاده شود.

از دیگر واژگان و عباراتی که رهبر جمهوری اسلامی به کرات استفاده می‌کند یکی هم «جنگ نرم» است: به نظر می‌رسد اشاره‌های او عموما به رویارویی با آموزه‌ها و برداشت‌های فرهنگی غرب در ایران باشد.

در سال ۱۳۹۱ معاون امور «بسیج و فرهنگ دفاعی» ستاد کل نیروهای مسلح ایران خبر داده بود که به دستور رهبر جمهوری اسلامی مرکز جدیدی با عنوان «قرارگاه جنگ نرم» تشکیل شده است.

او پیشتر در مواردی از نحوه اجرای توافق اتمی نیز انتقاداتی کرده‌ است. نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای نیز طی ماه‌های گذشته بر انتقادهای خود از نحوه اجرای توافق اتمی افزوده‌اند.

آقای خامنه‌ای در دیدار خود با گروهی از شاعران گفته «شعر زنده» برای «بیان خیانت‌های آمریکایی‌ها در قضیه برجام» سروده شود و «به‌ویژه شاعران باید این واقعیت‌ها را به افکار عمومی منتقل کنند».

او همچنین گفت که در مقایسه با گذشته «اشعار برجسته‌ای» در مورد «فلسطین، یمن، بحرین، دفاع مقدس، شهدای غواص، شهدای مدافع حرم» یا «شیخ زکزاکی» سروده شده، اما «این شعرهای مؤثر و روحیه‌بخش، به خوبی ترویج و منعکس نمی‌شوند و در این خصوص کوتاهی و کم‌کاری وجود دارد.»

بسیاری از ناشران کتاب در ایران به دولت وابسته هستند و در عین حال بنا بر آمار سال ۱۳۹۰، بیشترین شمار نشر کتاب متعلق به ناشر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. سازمان تبلیغات اسلامی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود. علاوه بر این رادیو و تلویزیون داخلی در ایران نیز به کلی دولتی‌ است و انتخاب رئیس آن هم از اختیارات رهبر جمهوری اسلامی‌ است.

انتقاد از نحوه اجرای توافق اتمی که مقام‌های دولتی ایران آن را با مقام‌های ایالات متحده مطرح کرده‌اند، با واکنش واشینگتن همراه بوده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته‌ است، این کشور طبق توافق هسته‌ای به همه تعهداتش برای لغو تحریم‌های ایران عمل کرده است.

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز پنجشنبه گفته بود، نهاد اصلی که مسئولیت اجرا و نظارت بر اعمال تحریم‌ها را بر عهده دارد، برای تسهیل بررسی درخواست‌های مبادلات تجاری با ایران، پرسنل خود را تقویت کرده‌است. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG