لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

حمایت صادق خان از هیلاری کلینتون


صادق خان و همسرش سعدیه
صادق خان و همسرش سعدیه

صادق خان، شهردار مسلمان لندن، از نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، حمایت کرده‌است. او در عین حال هشدار داده که نقطه‌نظرات چهره‌هایی ماند دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، در مورد مسلمانان، «به سود» گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» تمام می‌شود.

به گزارش رویترز، صادق خان در جریان نخستین دیدار رسمی خود از آمریکا، ۲۵ شهریور ماه در شیکاگو، گفته او «هوادار اساسی» هیلاری کلینتون است و امیدوار است که در انتخابات ماه نوامبر، پیروز شود.

صادق خان می‌گوید نامزد حزب دمکرات «مسلما کارکشته‌ترین نامزدی‌ست که قادر است مقام ریاست‌جمهوری را در دست گیرد».

صادق خان در جریان سخنرانی خود در شیکاگو به طور مستقیم نامی از دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، نبرده، اما به انتقاد از برخی موضع‌گیری‌های او از جمله در مورد سخت‌گیری‌ها در مورد ورود مسلمانان به خاک ایالات متحده پرداخته است.

شهردار لندن گفته است «به نظر من این که به یک‌شکلی گفته شود مسلمانان در آمریکا با استقبال روبه‌رو نمی‌شوند، این‌که گفته شود مسلمان بودن با غربی‌بودن سازگاری ندارد، چیزی‌ست که سهوا به نفع (اهداف) داعش تمام می‌شود».

شهردار لندن پیشتر نیز از گفته‌های آقای ترامپ انتقاد و تاکید کرده بود که نظرات او، ناخواسته به سود گروه‌های اسلام‌گرای افراطی تمام می‌شود.

آقای خان در اردیبهشت ماه گفته بود «داعش و همه آن آدم‌ها از این واقعیت که من به عنوان شهردار لندن انتخاب شده‌ام، بیزار هستند. چرا؟ چون این خلاف گفته‌های آنهاست: که ارزش‌های لیبرال غرب با اسلام سازگاری ندارد».

ترامپ خود در همان زمان با اشاره به شهردار لندن گفته بود ممنوعیت ورود مسلمانان «استثنائاتی هم دارد: مثلا صادق خان». گفته‌هایی که با انتقاد خان روبه‌رو شده بود.

دونالد ترامپ، طی هفته‌های گذشته برخی از مواضع خود را به شکل دیگری بیان یا تعدیل کرده‌است. او نامزدی‌ست که با سیاست‌های سخت‌گیرانه در قبال مهاجران غیرقانونی، همکاری‌ها با ناتو یا ورود مسلمانان به خاک آمریکا شناخته می‌شود. خود آقای ترامپ می‌گوید از منظر او سیاست‌های رئیس‌جمهوری باید مبتنی بر «نخست: آمریکا» باشد.

آقای ترامپ چندی پیش سیاست‌ ممنوعیت ورود مسلمانان را نیز این‌طور بیان کرده بود که محدودیت‌ها را «فقط در مورد کشورهایی که پیشینه تروریسم» دارند، در نظر می‌گیرد.

برخی سیاست‌های آقای ترامپ، از جمله در مورد ورود مسلمانان، با انتقادهای رقیب او هیلاری کلینتون، اعضای حزب دمکرات و نیز شماری از چهره‌های جمهوری‌خواه روبه‌رو شده‌است. منتقدانی مانند کلینتون می‌گویند «تهدید به جلوگیری از ورود خانواده و دوستان آمریکایی‌های مسلمان، و نیز میلیون‌ها مسلمان بازرگان یا گردشگر» به «احساسات اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان که عاشق آزادی‌اند، و از ترور متنفر، ضربه می‌زند».

XS
SM
MD
LG