لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

بازگشت خانه سینما و گره سال‌هایی که گذشت


بیست و یکم شهریورماه سال ۹۲؛ این تاریخی است که این بار از سوی مدیران فرهنگی دولت حسن روحانی به عنوان زمان بازگشایی خانه سینما اعلام شده است.

دفتر حجت‌الله ایوبی رئیس تازه سازمان سینمایی ایران عصر روز سه‌شنبه خبر داد که به دنبال دیدارهای رییس سازمان سینمایی با طیف‌های مختلف سینماگران قرار است خانه سینما صبح روز پنجشنبه مقارن با روز ملی سینما بازگشایی و در سالن اجتماعاتش نشستی خبری درباره این نهاد صنفی برگزار شود.

در اطلاعیه سازمان سینمایی اشاره‌ای به جزییات این بازگشایی و چگونگی رفع اختلاف‌های پیشین درباره این نهاد صنفی نشده اما از گفت‌وگوهایی که سینماگران نزدیک به نهاد مخالف خانه سینما انجام دادند، اینطور به نظر می‌رسد که آنها پس از دیداری با رئیس سازمان سینمایی، راضی به فعالیت در قالب خانه سینما شده‌اند.

گفته شده است روز سه‌شنبه حجت‌الله ایوبی دیدارهای مختلفی با طیف‌های گوناگون سینماگران از جمله اعضای کانون کارگردانان و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان داشته و پس از دیدار با آنها این تصمیم اعلام شده است.

ابوالحسن داودی، از مدیران پیشین خانه سینما، در تحلیلی درباره بازگشایی خانه سینما از دشوار بودن حل مشکلات سال‌های گذشته با وجود فضای امیدوارکننده شکل‌گرفته فعلی می‌گوید؛ «با توجه به شرایطی که سینما الان درگیرش هست خیلی سخت است بتوان قضاوت کرد چه اتفاقی می‌افتد. حالا حتی در آن زمان اگر بازگشایی شود. برای این که نوع اقداماتی که شده، اختلافاتی که در تهیه‌کننده‌ها وجود داشت و غالبا هم در خود خانه سینما حل و فصل می‌شد، حالا با اقداماتی که انجام شد و این اختلافات بین بدنه اصناف دیگر هم درز پیدا کرد و ما دیدیم که با پشتیبانی مدیریت دولتی یک سری اصناف دیگری به وجود آمدند و بعضی‌هایشان ظاهرا قانونی شدند. البته این قانونی شدن تا آنجا که من می‌دانم هیچکدام به عنوان صنف نیستند و به عنوان انجمن‌های فرهنگی هستند. ولی با وجود همین هم این دو دستگی که در خانه سینما به وجود آمد فضا را برای مدیریت آینده برای تصمیم‌گیری خیلی سخت می‌کند.»

خانه سینما در دو سال اخیر درگیر مناقشه دامنه‌دار حقوقی میان وزارت ارشاد و مدیران این نهاد بود که نهایتا منجر به تعطیلی آن به دستور وزارت ارشاد شد. با آنکه این حکم با نظر دیوان عدالت اداری لغو شد اما با اصرار وزارت ارشاد خانه سینما بسته باقی ماند. در ماه‌های پایانی فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد تلاش‌هایی برای بازگشایی این نهاد انجام شد اما با حل نشدن اختلافات و شکل‌ گرفتن نهادی مشابه به نام «خانه سینمای ایرانیان» با حمایت دولت مناقشه ادامه یافت.

ابوالحسن داودی می‌گوید برای حل کامل مناقشه هیات مدیره تازه‌ای که در خانه سینما بر سر کار می‌آید باید بتواند میان سینماگران مختلف اتحاد ایجاد کند.

به گفته آقای داودی به این معنی که «خانه سینما گشوده شود و مجمع عمومی را تشکیل بدهد و برای همه صنوف دیگری هم که زمان انتخابات‌شان در شوراهای مرکزی شان سپری شده آنها هم بیایند و شوراهایشان را دوباره تشکیل دهند با انتخابات جدید... اما امیدوارم که مرحله دوم یعنی مرحله اتحادی که باید بین اعضای خانه سینما برقرار شود این اتفاق چه توسط مدیریت دولتی و چه توسط ریش‌سفید‌ها و معتمدانی که در صنف هستند، تصمیماتی اتخاذ شود که بتواند این مجموعه اصناف از این چاله و باتلاقی که یک جوری همه درش گیر کردند خارج شوند».

از دو ماه پیش و پس از تجمع تعدادی از سینماگران مقابل خانه سینما ساختمان این نهاد تحت کنترل نیروی انتظامی بوده است. سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، روز چهارشنبه گفته به درخواست وزیر ارشاد ساختمان خانه سینما در روز بازگشایی در اختیار سازمان سینمایی قرار خواهد گرفت.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG