لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۱

انتشار فیلمی از «لحظه سوءقصد» به برادر ناتنی رهبر کره شمالی


تصاویری که گفته می‌شود مظنونان را نشان می‌دهد به بازداشت دو تن از زنان کمک کرده‌است
تصاویری که گفته می‌شود مظنونان را نشان می‌دهد به بازداشت دو تن از زنان کمک کرده‌است

یک شبکه تلویزیونی ژاپنی تصاویری از دوربین‌های مداربسته فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور منتشر کرده که می‌گوید لحظه حمله «با مواد سمی» و سوءقصد به جان کیم جونگ‌نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی را نشان می‌دهد. آقای کیم ساعتی پس از تصاویری که نشان داده‌شده، جان خود را از دست داد.

شبکه تلویزیونی فوجی، روز دوشنبه دوم اسفند ماه این تصاویر را منتشر کرده‌است. در این تصاویر شخصی که گفته می‌شود کیم جونگ‌نام است در حال قدم زدن در بخشی از فرودگاه است. سپس -ظاهرا- دو نفر به او نزدیک می‌شوند. در این فیلم دو زن دیده می‌شوند؛ یکی از آن‌ها از پشت به مرد نزدیک شده و سپس هر دو زن به آرامی از محل دور می‌شوند.

آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد در جریان حمله «اسپری کشنده‌ای به صورت کیم جونگ‌نام پاشیده شده‌است».

رادیو فردا به‌تنهایی قادر نیست صحت فیلم منتشرشده در مورد لحظه سوءقصد را تائید کند

برادر ناتنی رهبر کره شمالی در آن زمان در حال طی کردن مراحل اولیه پیش از پرواز به سوی منطقه ویژه اداری ماکائو بود؛ جایی که گفته می‌شود طی سال‌های گذشته و رانده‌شدن از دستگاه حاکمیت پیونگ‌یانگ، زمان زیادی را در آن گذرانده‌است.

پس از دور شدن دو زن، مردی که ظاهرا با او حمله شده در حال تمیز کردن صورتش است و از مردم کمک می‌خواهد، سپس نیروهای فرودگاهی او را به سوی درمانگاهی می‌برند. ساعاتی بعد او می‌میرد.

پلیس مالزی تا کنون چهار نفر را در این رابطه بازداشت کرده‌است: یک زن ویتنامی و یک شهروند زن اهل اندونزی، یک مرد مالزیایی و یک شهروند مرد کره شمالی. به گفته پلیس مالزی، نیروهای امنیتی در حال حاضر در جست‌وجوی دست‌کم چهار مرد اهل کره شمالی هستند.

پلیس اندوزی روز دوشنبه اعلام کرد دست‌کم سه شهروند کره شمالی که در جریان قتل برادر ناتنی رهبر آن کشور مظنون هستند، «از جاکارتا به دبی پرواز کرده‌اند».

همزمان، بنا بر گزارش‌ها از کوالالامپور، وزارت خارجه مالزی، سفیر کره شمالی را نیز احضار کرده‌است. مالزی سفیر خود در کره شمالی را نیز فراخوانده‌است.

بر خلاف بسیاری از نقاط جهان، رفت‌وآمد میان کره شمالی و مالزی -دست‌کم تا کنون- از محدودیت‌های بسیار کم‌تری برخوردار است و شهروندان دو کشور می‌توانند برای مدت ۳۰ روز بدون روادید به دیگری سفر کنند.

در جریان کشته‌شدن کیم جونگ‌نام، مقام‌های کره جنوبی و ایالات متحده انگشت اتهام را به سوی عوامل کره شمالی گرفته‌اند. پیش از این سفیر کره شمالی در مالزی گفته بود، پیونگ‌یانگ نتیجه آزمایش و کالبدشکافی برادر ناتنی رهبر کره شمالی را که در حال حاضر در کوآلالامپور انجام می‌شود، نخواهد پذیرفت.

رادیو فردا به‌تنهایی قادر نیست صحت فیلم منتشرشده در مورد لحظه سوءقصد را تائید کند. این فیلم در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب پیدا کرده و برخی رسانه‌های شرق آسیا مانند «پیپل‌دیلی» چاپ چین نیز آن را بازتاب داده‌اند. انتشار این فیلم در رسانه‌های بین‌المللی مانند رویترز نیز بازتاب پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG