لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

حملات انتحاری در کوبانی؛ اتهام کردها علیه آنکارا


کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد؛ جایی که عمده خبرنگاران، گروهی از مردم (در تصویر) و نیروهای نظامی آن کشور قرار دارند
کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد؛ جایی که عمده خبرنگاران، گروهی از مردم (در تصویر) و نیروهای نظامی آن کشور قرار دارند

بنا بر گزارش‌ها، چهار مهاجم انتحاری گروه «حکومت اسلامی» خود را در کوبانی منفجر کرده‌اند؛ یکی از مهاجمان یک خودروی بمب‌گذاری‌شده را در منطقه مرزی ترکیه و سوریه منفجر کرد. گروهی از کردها آنکارا را متهم به نادیده گرفتن فعالیت اسلام‌گرایان کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، و ادریس نسان، یک مقام محلی کوبانی، می‌گوید خودروی بمب‌گذاری‌شده از داخل خاک ترکیه آمده بود.

دفتر احمد داوداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، هشتم آذر ماه، در بیانیه‌ای این موضوع را رد کرده و می‌گوید چنین چیزی «قطعا یک دروغ» است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول نواف خلیل، سخنگوی حزب «اتحاد دمکراتیک کردستان» (سوریه) می‌گوید گروه «حکومت اسلامی» تا کنون «از سه طرف به ما حمله می‌کرد، امروز آنها از چهار طرف حمله می‌کنند».

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری ترکیه در عین حال آمده است که نیروهای امنیتی در منطقه مرزی «تمام اقدامات لازم» را برای حفظ امنیت انجام داده‌اند.

خبرنگار آسوشیتدپرس در نزدیکی محل درگیری‌ها میان کردهای مدافع کوبانی و نیروهای «حکومت اسلامی» صدای شدید گلوله و تیراندازی شنیده و شاهد موضع گرفتن خودروهای زرهی در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه بوده است.

ناظران حقوق بشر سوریه گزارش داده‌اند که درگیری‌های شدیدی نیز در منطقه جنوب غربی کوبانی رخ داده است؛ جایی که اسلام‌گرایان برای تجدید قوا از تانک استفاده کرده‌اند.

یکی از فعالان ساکن کوبانی در تماسی تلفنی به آسوشیتدپرس گفته است که اسلام‌گرایان در سیلوهایی در نزدیکی مرز، داخل ترکیه، سنگر گرفته و از آنجا حملاتی را به کوبانی انجام می‌دهند.

رویترز نیز از قول حزب دمکراتیک خلق‌ها، هوادار کردها در ترکیه، موضوع مشابهی را نقل کرده است.

حزب دمکراتیک خلق‌ها در بیانیه‌ای این مسئله را یک «رسوایی» توصیف کرده است.

هیچ رسانه بین‌المللی به طور مستقل چنین گزارشی را منتشر یا تائید نکرده است.

علاوه بر حمله انتحاری با خودروی بمب‌گذاری‌شده، سه حمله انتحاری دیگر نیز در روز هشتم آذر ماه انجام شده است. یکی در نزدیکی محل حمله با خودرو و دو حمله در جنوب غربی شهر.

رویترز می‌گوید در درگیری‌های ساعت‌های گذشته دست‌کم ۳۰ نفر کشته شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید ۲۱ نفر از کشته‌شدگان اعضای «داعش» و بقیه مدافعان کوبانی بوده‌اند.

کوبانی با اکثریت کرد در سوریه، بیش از دو ماه است که در محاصره نیروهای «حکومت اسلامی» قرار دارد. در این مدت ائتلافی به رهبری آمریکا مواضع و نیروهای اسلام‌گرایان را در عراق و سوریه هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG