لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

کویت: جلوی سه حمله از طرف «حکومت اسلامی» را گرفته‌ایم


کویت می‌گوید جلوی سه حمله برنامه‌ریزی‌شده از طرف «حکومت اسلامی»، از جمله‌، حمله به یک مسجد شیعیان در آن کشور را گرفته است.

وزارت کشور کویت، ۱۴ تیر ماه، با انتشار تصویری از یک زن و پنج مرد، گفته گروهی در این رابطه دستگیر شده‌اند که یک نفر از آنها کویتی‌ست.

در بیانیه وزارت کشور کویت، که خبرگزاری رسمی آن کشور منتشر کرده، آمده است که نیروهای امنیتی آن کشور سه عملیات، داخل و خارج از کویت، برای خنثی کردن حملات برنامه‌ریزی‌شده انجام داده‌اند.

گفته شده علاوه بر مسجد شیعیان یکی دیگر از مراکزی که قرار بوده هدف قرار گیرد، ساختمان وزارت کشور بود. به گفته خبرگزاری رسمی کویت، حملات برای پایان ماه رمضان و روزهای عید برنامه‌ریزی‌ شده بود.

روز یک‌شنبه نیز شرکت ملی نفت کویت اعلام کرده بود بر تمهیدات امنیتی در صنایع نفتی آن کشور می‌افزاید.

گزارش بازداشت گروهی از اعضای حکومت اسلامی و قصد آنها برای انجام حملات در کویت، ساعاتی پس از حملات گسترده و مرگبار بغداد منتشر می‌شود. در انفجارهای انتحاری در محله کراده و شعب در پایتخت عراق دست‌کم ۱۲۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گروه موسوم به حکومت اسلامی، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌است. این گروه طی روزهای گذشته و در پی حملات نیروهای امنیتی عراق مجبور به ترک شهر فلوجه شده بود. در حال حاضر نیروهای امنیتی عراق خود را برای بازپس‌گیری موصل، سومین شهر پرجمعیت عراق، از این گروه آماده می‌کنند.

کویت یک سال پیش از این صحنه حملاتی کم‌سابقه از نظر وسعت و شمار قربانیان بود؛ در جریان حمله انتحاری به یکی از مسجدهای شیعه‌های آن کشور ۲۷ نفر کشته شدند که دو نفر از آنها نیز ایرانی بودند. ⇨​⇦​ بیشتر بخوانید

عامل آن حمله یک شهروند عربستان سعودی بود و گروه موسوم به حکومت اسلامی مسئولیت آن را برعهده گرفت.

کویت در همسایگی عراق و عربستان سعودی از هم‌پیمانان منطقه‌ای ایالات متحده، بخشی از ائتلاف به رهبری عربستان برای انجام حملات علیه داعش و القاعده در مصر، عراق، لیبی، سوریه و افغانستان نیز به شمار می‌رود.

شمار دقیق شیعه‌ها در کویت مشخص نیست، اما خبرگزاری رویترز می‌گوید آنها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG