لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

چراغ سبز تهران به واشنگتن برای شرکت در کنفرانس افغانستان


با مطرح شدن ضرورت حضور ايران در کنفرانس بين‌المللی افغانستان توسط دولت آمريکا، مقام‌های ايرانی يک به يک و با بيان‌های مختلف اصل مشارکت در اين کنفرانس را پذيرفته‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه در افتتاحيه کنفرانس بين‌المللی وحدت اسلامی در تهران گفت که ايران حاضر است در امنيت افغانستان مشارکت کند.

رئيس مجلس خبرگان ایران در ادامه همين سخنان اظهار داشت: «در ابتدای حمله آمريکايی‌ها به افغانستان ما کمک کرديم که افغانستان به بستری برای تروريسم تبديل نشود». وی با اشاره به مثمر ثمر بودن کمک ايران به دولت آمريکا در آن زمان افزود که «آنها پس از استقرار در افغانستان ايران را از ميدان به در کردند».

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: «الان با التماس باز از ايران می‌خواهند که در امنيت افغانستان مشارکت کند، البته برای ايران ناتو و قدرت‌های غربی مهم نيست و آنچه مهم است ملت افغانستان و کمک به آنها در مسير زندگی‌شان است».

اسفنديار رحيم مشايی، معاون رئيس‌جمهوری و رئيس سازمان ميراث فرهنگی، در سفر غيررسمی خود به کانادا، پنجشنبه شب در اوتاوا، شرکت ايران در کنفرانسی با حضور آمریکا در مورد افغانستان را با زبانی ديگر بيان کرد.

آقای رحيم مشايی اظهار داشت که دولت ايران از مذاکرات چند جانبه با آمريکا و متحدانش در مورد افغانستان استقبال می‌کند اما هنوز دعوتنامه رسمی از طرف دولت ايالات متحده يا شخص هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا دريافت نداشته است.

معاون محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری اسلامی ايران، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است: «مايلم اضافه کنم که هر گونه مذاکره‌ای در مورد افغانستان مهم است و ما از آن استقبال می‌کنيم. برگزاری اين اجلاس نقطه مثبتی است، هر گونه مذاکره‌ای در مورد افغانستان چه دوجانبه و چه چندجانبه امری مفید خواهد بود».

معاون محمود احمدی‌نژاد می‌گوید: دولت ايران از مذاکرات چند جانبه با آمريکا و متحدانش در مورد افغانستان استقبال می‌کند
خانم کلينتون هفته گذشته گفته بود که ايران به کنفرانس بين‌المللی در افغانستان دعوت خواهد شد.

آقای رحيم‌مشايی در ادامه همين سخنان خود گفته که ايران مايل است پيش از شرکت در اين کنفرانس اطلاعات بيشتری در مورد دستور کار آن به دست آورد. او همچنين اضافه کرد که وضعيت امنيتی افغانستان موجب نگرانی همسايگان اين کشور و به‌خصوص ايران است.

کنفرانس بين‌المللی افغانستان ابتدا قرار بود به ابتکار گروه هشت در خرداد ماه سال آينده در ايتاليا برگزار شود، اما وزير امور خارجه آمريکا در جريان اجلاس اخير ناتو در بروکسل، پيشنهاد کرد که این اجلاس زودتر برگزار شده و تاريخ برگزاری آن به ۱۱ فروردين ماه تغيير کند.

شهر لاهه هلند میزبان این نشست خواهد بود.
XS
SM
MD
LG