لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

خامنه‌ای به آمریکا‌: شما تغییر کنید، رفتار ما هم تغییر می‌کند


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، یک روز پس از پیام نوروزی باراک اوباما، در یک سخنرانی در مشهد اعلام کرد در صورتی که آمریکا رفتار خود را نسبت به ایران تغییر دهد، ایران نیز آماده تغییر است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در آستانه نوروز با فرستادن پیامی ویدیویی به دولت و ملت ایران، ابراز امیدواری کرد که مناسبات آمریکا و ایران نیز آغازی دوباره داشته باشد.

برپایه گزارش سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد گفته است که تهران تا تغییر رویکرد آمریکا منتظر خواهد ماند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در مشهد گفت: «ما سابقه‌ای از این دولت جدید و رئیس‌جمهور جدید آمریکا نداریم. نگاه می‌کنیم (سپس) قضاوت می‌کنیم. شما تغییر کنید، ما هم رفتارمان تغییر خواهد کرد.»

باراک اوباما در پیام نوروزی خود با ستایش از فرهنگ و تمدن ایران‌زمین و ایرانیان ضمن اذعان به وجود «اختلافات جدی» میان تهران و واشینگتن به دیپلماسی و احترام متقابل تأکید کرد.

وی خطاب به دولتمردان ایرانی گفت: «دولت من اکنون به دیپلماسی متعهد است که طیف کاملی از مسائلی را که پیش روی ماست مورد بررسی قرار می‌دهد و درصدد ایجاد پیوند سازنده میان ایالات متحده، ایران و جامعۀ جهانی است. این فرایند با تهدید پیش نمی‌رود. به جای آن ما خواستار برقراری ارتباطی صادقانه و مبتنی بر احترام متقابل هستیم.»

رهبر جمهوری اسلامی با این حال به انتقادهای متداول خود از سیاست‌های واشینگتن پرداخته و گفت: «ما تغییری نمی‌بینیم. چه تغییری در سیاست شما صورت گرفته است؟ آیا تحریم‌ها را برداشته‌اید؟ آیا دست از حمایت از رژیم صهیونیستی [اسرائیل] برداشته‌اید؟ بگویید چه تغییری انجام داده‌اید؟ تنها تغییر در کلام کافی نیست. تغییر باید واقعی باشد.»

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین آمریکا را متهم کرد که در طول سا‌ل‌های گذشته از گرو‌ه‌های تروریستی و تجزیه طلب علیه ایران حمایت کرده است و نا‌امنی‌های مرزهای ایران و پاکستان را نیز به واشینگتن نسبت داد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: «اولین کاری که از طرف آمریکایی‌ها انجام گرفت، تحریک مخالفان پراکنده جمهوری اسلامی و کمک به حرکت‌های تجزیه‌طلب و تروریستی در کشور بود.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین آمریکا را متهم کرد که در جنگ عراق و ایران از صدام حسین حمایت کرده است. وی همچنین از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی به وسیله ناو جنگی آمریکا در خلیج فارس در سال ۱۹۸۸ یاد کرد. بلوکه کردن اموال ایران در آمریکا و «تهدیدهای‌» نظامی ایالات متحده علیه ایران از موارد دیگری بود که آیت‌الله خامنه‌ای از آنها به عنوان «بدرفتاری» آمریکا نسبت به ایران سخن به میان آورد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین به طور مشخص رویکرد هشت ساله دولت جرج بوش نسبت به ایران را «خصمانه» توصیف کرد.

پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران و به گروگان‌ گرفته شدن ۵۲ دیپلمات این کشور از سوی دانشجویان تندرو در سال ۱۹۷۹ که ۴۴۴ روز به درازا کشید مناسبات دیپلماتیک تهران و واشینگتن قطع شد.

برنامه هسته‌ای ایران و حمایت تهران از گروه حزب‌الله و حماس از جمله مواردی است که دولت‌ آمریکا نسبت به آن حساسیت دارد و با آنها مخالف است.

با این حال محمود احمدی‌نژاد، به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری ایران، انتخاب همتای آمریکایی خود را طی نامه‌ای به وی تبریک گفت. باراک اوباما در آن هنگام تصریح کرده بود که به این نامه واکنش مناسب نشان خواهد داد.

به‌تازگی رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه، اعلام کرد که دولت اوباما در حال بازنگری جامع سیاست‌های واشینگتن در مورد ایران است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال از ذکر جزییات بیشتر در این باره خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG