لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

سوات ِ پاکستان؛ قوانین اسلامی به روایت طالبان


طالبان در سوات
طالبان در سوات
دره سوات یکی از مناطق شمال غرب پاکستان است که زمانی بهشت جهانگردان محسوب می‌شد. پس از ۱۸ ماه جنگ و خونریزی دولت محلی برای برقراری آرامش اجرای قوانین اسلامی‌ توسط طالبان و به روایت آن‌ها را در این منطقه پذیرفت و طالبان نیز با آتش‌بس با نیروهای دولتی توافق کرد.

آمریکا از تصمیم دولت پاکستان در پذیرش اجرای قوانین اسلامی ‌در نواحی شمال غرب پاکستان (مانند دره سوات) با هدف ساکت کردن طالبان انتقاد کرده و آن را نقض موازین حقوق بشر می‌داند.

همزمان یکی از روحانیون تندرو که در اجرای این توافق بین دولت و طرفداران طالبان میانجگری کرده روز چهارشنبه به دولت پاکستان هشدار داد از دخالت در قوانین قضایی جدید این منطقه خودداری کند.

اظهارات روز سه شنبه رابرت گیبس سخنگوی کاخ سید شدیدترین انتقاد دولت آمریکا از توافق اخیر بود. وی گفت: «دولت آمریکا معتقد است که کاستن از دمکراسی و حقوق بشر راه مناسبی برای گسترش ثبات نیست و سازش اخیر در سوات (نواحی شمال غرب پاکستان) بر خلاف هر دو این موازین است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، روز سه شنبه سناتور جان کری به هنگام دیدار از پاکستان به خبرنگاران گفت که پاکستان باید کاستی‌های خود در مبارزه با شورشیان در نواحی شمال غرب را برطرف کند.

سناتور جان کری مدافع لایحه جدیدی در مجلس سنای آمریکا است که براساس آن قرار است کمک‌های غیرنظامی‌آمریکا به پاکستان برای کمک به زمینه‌هایی مثل آموزش و پرورش افزایش یابد تا با گسترش نفوذ بنیادگرایی اسلامی‌ دراین کشور مقابله شود.
آسوشیتد پرس می‌نویسد، دولت پاکستان تاکون از هر دو روش تشویق و تنبیه در برخورد با شورشیان این منطقه استفاده کرده هر چند که بحران اقتصادی و رقابت و مشاجرات سیاسی در میان رهبران این کشور مبارزه با شورشیان را بشدت تحت الشعاع قرار داده است.

پس از هفته‌ها تاخیر روز دو شنبه بالاخره آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان تحت فشار نمایندگان پارلمان توافق با طالبان را تصویب کرد. این توافق دربرگیرنده بخش «مالاکند» از ولایت مرزی شمال غرب پاکستان می‌شود که در جوار مرز افغانستان قرار دارد.

دره سوات نیز در حدود ۱۵۰ کیلومتری اسلام آباد پایتخت این کشور واقع شده و چنین به نظر می‌رسد که اساسا در کنترل گروه طالبان قرار دارد.

مدافعان این توافق می‌گویند که تصمیم دولت باعث خواهد شد که حمایت افکار عمومی‌از طالبان کاهش یابد چون مردم سال‌هاست در انتظار اجرای اصلاحات در سیستم قضایی کند و ناکارآمد این منطقه بوده‌اند. ولی مخالفان آن می‌گویند این توافق پاداشی خواهد بود برای شورشیان که روش مبارزه آن‌ها، بریدن سر مخالفان و به آتش کشیدن مدارس دخترانه است و طرح مطالبات مشابهی را در سایر مناطق پاکستان تشویق خواهد کرد.

شلاق زدن دختری در ملاء عام؛ طالبان حتی پیش از توافق اخیر بخشی از قوانین خود را که معتقدند برگرفته از شریعت اسلام است، در سوات اجرا می‌کردند

روز چهارشنبه سوفی محمد، روحانی تندرویی که میانجی توافق ماه‌های اخیر بین دولت محلی و طالبان بوده است، از طالبان خواست که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و گفت که به زودی تظاهرات وسیعی را در حمایت از تصمیم دولت پاکستان برگزار خواهد کرد.

او در مصاحبه‌های اخیر خود گفته است که قدرت حکومت مرکزی در این منطقه محترم شمرده خواهد شد ولی دولت نباید در سیستم قضایی اسلامی ‌دخالت کند. وی در مورد چگونگی برگزاری انتخابات در این منطقه گفته است که امور سیاسی کماکان برعهده دولت خواهد بود و این مسئله ربطی به اجرای قوانین اسلامی ‌ندارد. ولی در عین حال او تاکید کرده که دادگاه‌ها و سیستم قضایی جدید طالبان را تعقیب و مجازات نخواهد کرد.

سفر سناتور جان کری رییس کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا به پاکستان چند روز قبل از برگزاری کنفرانس بین‌المللی کمک به پاکستان انجام می‌شود که قرار است اواخر هفته جاری در توکیو برگزار شود.

سناتور کری مدافع لایحه جدیدی در مجلس سنای آمریکا است که براساس آن قرار است کمک‌های غیرنظامی‌آمریکا به پاکستان برای کمک به زمینه‌هایی مثل آموزش و پرورش افزایش یابد تا با گسترش نفوذ بنیادگرایی اسلامی‌ دراین کشور مقابله شود.

سناتور کری در سخنان خود در پاکستان گفت که دولت این کشور باید تصمیم‌های اساسی بگیرد و از جمله آن‌ها میزان اختصاص نیروهای مسلح برای مقابله با شورشیان طالبان و گروه القاعده است .

وی گفت : «به اعتقاد من منابع انسانی و استراتژیک لازم برای مقابله با گسترش نفوذ شورشیان به کار گرفته نشده و دولت پاکستان باید به شورش در این مناطق پایان دهد.»
XS
SM
MD
LG