لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

«بازی آقای خامنه‌ای دو سر باخت است»


تهران در روزهای اخیر
تهران در روزهای اخیر
شهرهای مختلف ایران در چند روز اخیر صحنه تظاهرات گسترده معترضان به نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری و معرفی محمود احمدی نژاد به این سمت بوده‌اند.

معترضان خواستار ابطال این انتخابات و برگزاری انتخابات جدیدی هستند.

در این میان، برخی از تحلیلگران می‌گویند که در پی تظاهرات میلیونی در تهران، نگاه‌ها متوجه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است، که بر قانونی بودن نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاکید می‌کند.

محمد جواد اکبرین، دین پژوه و روزنامه نگار در لبنان، در این مورد با رادیو فردا گفت ‌و گو کرده است.

رادیو فردا: آقای اکبرین! ارزیابی شما از تصمیم احتمالی رهبر جمهوری اسلامی در قبال اعتراض ها چیست؟

محمد جواد اکبرین: آقای خامنه ای عقب نشينی نخواهد کرد و از آبروی خود نخواهد گذشت. او برای اين که حرفش زمين نخورد و داوری عجولانه ای که روز اول کرد و به رييس جمهور ۲۴ ميليونی صراحتا تبريک گفت، به هر قيمتی شده روی حرف خود خواهد ايستاد. اين پيش بينی و تحليل من بر اساس شناخت سياسی و روانی از آقای خامنه ای است.

اما اين بازی دو سر باخت است؛ از طرفی عقب نشينی او در مقابل خواست مردم با روحيه و رهبری اقتدارگرايانه او در اين ۲۰ سال سازگار نيست و از طرف ديگر اگر خواست مردم را نپذيرد، موج مردم را نمی‌تواند مهار کند و روند نفرت و خشونتی که آغاز شده است، حتی اگر برای مدت کوتاهی سرکوب شود عواقب بدی را برای نظام به دنبال خواهد داشت.

اگر آيت الله خامنه ای بخواهد خواست اکثريت مردم را با خشونت پاسخ دهد و حرکت مدنی آنها را ناديده بگيرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

من در اين باره به يک خاطره استناد می‌کنم و شما می‌توانيد بر اساس آن داوری کنيد. سال ۷۷ من در قم مشغول تحصيل بودم. آيت الله جنتی را در حرم حضرت معصومه ديدم که برای زيارت آمده بود. من و دوستان جلو رفتيم و پرسيديم ارزيابی شما از انتخابات دوم خرداد و رأی ۲۰ ميليونی آقای خاتمی چيست؟ آقای جنتی در جواب گفت که ما به اشتباه صلاحيت آقای خاتمی را تاييد کرديم و همواره در حال استغفار به درگاه خداوند برای اين گناه و غفلت هستيم و هرگز اين اشتباه را دوباره تکرار نخواهيم کرد.

سال ۱۳۸۰ يعنی در دور دوم انتخابات، صلاحيت آقای خاتمی با مسئوليت آقای خامنه ای تصويب شد، چون امکان نداشت او تاييد صلاحيت شود و آقای جنتی مصر بود که صلاحيت آقای خاتمی رد شود.

حال اين داستان را چه کسی بايد تمام کند؟ آقای خامنه ای در ديدار با آقای موسوی گفته که اين انتخابات با صحت برگزار شده، ولی شما شکايت خود را از طرق قانونی پيگيری کنيد. يعنی آقای خامنه ای رأی خود را قبلا صادر کرده و اکنون آقای موسوی و اصلاح طلبان را بازی می‌دهد که از راه قانونی شکايات خود را پيگيری کنند.

مرجع قانونی کجاست؟ شورای نگهبانی که دبير آن آقای جنتی است و بعد از دوران آقای خاتمی، صلاحيت دکتر معين را تاييد نکرد و باز با دخالت آقای خامنه ای صلاحيت او تاييد شد.

شورای نگهبانی که بخواهد از راه قانونی به شکايات رسيدگی کند وجود ندارد و تکليف آقای جنتی روشن است، مگر اين که آقای خامنه ای دخالت کند. پس کار در نهايت دست آقای خامنه ای است.

آقای خامنه ای چه خواهد کرد؟ بر اساس پيش بينی من، آقای خامنه ای کوتاه نخواهد آمد و در نهايت اگر آمار خونريزی‌ها و خشونت‌ها بالا برود، رهبران اصلاح طلب مجبور خواهند شد به خاطر سلامتی مردم به عجز تن دهند و کناره گيری کنند و حکومت موفق می‌شود اين جنبش را برای مدتی کوتاه خاموش کند. اما با اولين اتفاق دوباره اين آتش زير خاکستر سر بر خواهد آورد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG