لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

سلطانیه آمریکا را به «ارایه اسناد جعلی به آژانس» متهم کرد


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌الملی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌الملی انرژی اتمی
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایالات متحده آمریکا را به ارایه اطلاعات جعلی به این نهاد بین‌المللی با هدف نشان دادن ماهیت نظامی برنامه اتمی ایران متهم کرده است.

به گزارش رویترز علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌الملی انرژی اتمی، در نامه‌ای خطاب به محمد البرادعی مدیرکل آژانس با متهم کردن کشورهای غربی به اعمال فشار سیاسی به آژانس در خصوص برنامه اتمی ایران، اطلاعات ارایه شده از سوی ایالات متحده در باره فعالیت‌های اتمی ایران را رد کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در گزارش‌های خود در باره فعالیت هسته‌ای ایران با استناد به اطلاعات دریافتی از برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا به موضوع‌هایی نظیر انجام آزمایش انفجار با قدرت بالا و تلاش برای ساخت موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای پرداخته بود.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد این ادعاها در نامه خود به البرادعی که روز شنبه منتشر شده، نوشته است: «دولت ایالات متحده اسناد اصلی را به آژانس تحویل نداده است، چرا که واقع هیچ سند معتبری در اختیار ندارد و تمامی آن مدارک جعلی هستند.»

علی‌اصغر سلطانیه همچنین ارایه اطلاعات از سوی آمریکایی‌ها به آژانس درباره آزمایش‌های نظامی هسته‌ای ایران را اقدامی با انگیزه‌های سیاسی توصیف کرده است.

وی همچنین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این خاطر که «نسخه اصلی هیچ سندی را به ایران تحویل نداده» است انتقاد کرده و افزوده است:« چگونه می توان ادعاهایی را علیه کشوری بدون ارایه نسخه اصلی اسنادی که تایید اعتبار شده باشند مطرح ساخت و از آن کشور خواست که بی گناهی خود را ثابت نماید یا بخواهد که توضیحات ماهوی ارایه نماید.»

ایالات متحده آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دلیل عدم ارایه اسناد مربوط به «مطالعات ادعایی» به ایران را «حفاظت از منابع اطلاعاتی» اعلام کرده‌اند.

هر چند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود در باره برنامه اتمی ایران که در اواخر ماه آگوست منتشر شد، گفته است، نمی‌تواند با اطمینان در باره ماهیت نظامی برنامه اتمی ایران اظهار نظر کند، با این حال از ایران خواسته است، به جای جعلی خواندن اطلاعات موجود در این باره، در جهت زدودن تردیدها و بدگمانی‌ها در باره ماهیت برنامه اتمی خود اقدام کند.

در این میان یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی ادعاهای مطرح شده از سوی علی‌اصغر سلطانیه در باره جعلی بودن اسناد ارایه شده از سوی آمریکا به آژانس را «بی‌پایه و اساس» خواند و افزود:« خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پذیرفته است که این اسناد قابل اعتماد هستند.»

از سوی دیگر ایان کلی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره مستقیم به نامه سلطانیه از ایران خواست به پیشنهاد گفت‌وگوی کشورهای گروه ۵+۱ پاسخی مناسب بدهد.

وی افزود: «ما راهی را گشوده‌ایم که از طریق آن ایران می‌تواند به عضو قابل احترامی در جامعه جهانی تبدیل شود. اکنون ایران باید در این باره تصمیم بگیرد که آیا این راه را انتخاب می‌کند، یا خیر.»

کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک شامل پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان به ایران تا اواخر ماه سپتامبر فرصت داده‌اند، تا گفت و گو در باره برنامه اتمی خود را از سربگیرد، در غیر این صورت احتمال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی وجود دارد.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند، که در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز اتمی در پی تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید، برنامه اتمی این کشور تنها اهداف صلح آمیز را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG