لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

‌کوشنر: تحریم بنزین به ضرر مردم ایران است


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه با طرح برخی از قانون‌گذاران آمریکایی برای تحریم صادرات بنزین به ایران مخالفت کرد و آن را به ضرر مردم این کشور دانست.

برنار کوشنر در مصاحبه با روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون گفت: «به نظر من این کار کمی خطرناک است.»

وزیر خارجه فرانسه که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد اظهار داشت که مردم و به ویژه قشر «فقیر» مردم ایران از تحریم بنزین آسیب می‌بینند.

روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون نوشته است که مقام‌های فرانسوی می‌گویند که دولت این کشور تاکنون درباره تحریم بنزین صادراتی به ایران تصمیمی اتخاذ نکرده است.

این روزنامه به نقل از «تحلیل‌گران» می‌افزاید که اگر این طرح با رضایت فرانسوی‌ها همراه نباشد، احتمالا از دستور کار خارج خواهد شد.

‌شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسانده است؛ در این قطعنامه‌ها از ایران خواسته شده است که غنی‌سازی اورانیوم را که کاربردی دوگانه دارد متوقف سازد. ایران با رد این درخواست برنامه هسته‌ای خود را صرفا برای تولید الکتریسیته اعلام کرده و این قطعنامه‌ها را دارای اغراض سیاسی دانسته است.

در همین حال چندی پیش قانون‌گذاران آمریکایی از باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، خواستند که با تحریم بنزین صادراتی به ایران، تهران را هر چه بیشتر تحت فشار بگذارد تا به خواسته‌های شورای امنیت تن دردهد.

ایران که دومین صادرکننده نفت اوپک است، به لحاظ تامین بنزین به شدت به واردات این محصول وابسته است و ۴۰ درصد نیاز خود را از خارج تامین می‌کند.

‌در همین حال مسعود میرکاظمی، وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد که ایران برای تهیه بنزین با مشکلی مواجه نیست.

ایران به‌تازگی با ونزوئلا یادداشت تفاهمی برای واردات بنزین امضا کرده است. با این حال برخی از نمایندگان مجلس مبلغ پیشنهادی ونزوئلا برای فروش بنزین به ایران را بالاتر از بهای واقعی این کالا در بازار جهانی ارزیابی کرده و آن را غیراقتصادی دانسته‌اند.

عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، بهای در نظر گرفته شده در این یادداشت تفاهم را «بسیار بالاتر» از قیمت‌های جهانی دانسته و از عقد چنین قراردادهایی ابراز نگرانی کرده است. ‌

ناصر سودانی، یک عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس، ضمن اذعان به بالاتر بودن بهای بنزین وارداتی از ونزوئلا این اقدام را در جهت شکستن «خط تحریم» دانسته است.

محمود احمدی‌نژاد در مردادماه امسال گفته بود اگر ایران با تحریم بنزین روبه‌رو شود، می‌تواند ظرف یک هفته همه بنزین خود را در داخل کشور تولید کند.
XS
SM
MD
LG