لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

بازداشت يک ايرانی در آلمان به اتهام نقض تحریم ها علیه ایران


دادستانی فدرال آلمان روز جمعه يک بازرگان ايرانی را در ايالت نورد راين وستفالن به اتهام نقض قانون تحريم‌های ايران بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان دادستانی فدرال اين کشور روز شنبه با تاييد خبر بازداشت يک بازرگان ۵۲ ساله ايرانی اعلام کرد، وی به همراه دو فرد مظنون ديگر در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ دو کوره مخصوص به ايران صادر کرده است که قابليت استفاده در فن‌آوری موشکی را نيز دارد.

بر اساس اعلام دادستانی فدرال آلمان ارزش يکی از اين کوره‌ها حدود يک ميليون و چهارصد هزار يورو است.

در این گزارش از شهروند بازداشت شده ایرانی با نام محسن الف نام برده شده و آمده است، وی ریاست یک شرکت ایرانی را برعهده داشته است.

آقای محسن الف بر حسب دستور دادستانی فدرال آلمان و در ارتباط با صدور يکی از کوره‌ها به ايران و به منظور انجام تحقيقات از وی بازداشت شده است.

همچنین يک مرد ۴۹ ساله ايرانی که دارای گذرنامه آلمانی نيز هست، به همراه يک مرد ۶۴ ساله آلمانی در ماجرای صدور کوره‌های مخصوص به ايران مشارکت داشته‌اند.

ماموران دادستانی آلمان پيش از بازداشت بازرگان ايرانی از طريق بازرسی از چندين خانه و دفتر کار در ايالت‌های تورينگن، نورد راين وستفالن، هامبورگ و بايرن به اسناد و مدارکی در اين باره دست يافته بودند.

دادستانی فدرال آلمان از اعلام جزييات بيشتر در اين باره خودداری کرده است. اداره جنايی گمرک آلمان مامور انجام تحقيقات بيشتری در اين باره شده است.

بر اساس قوانين آلمان صدور کالاهايی که دارای کاربرد دوگانه نظامی و غيرنظامی هستند، به ايران ممنوع است.

همچنين شرکت‌ها و افرادی که اقدام به داد و ستد با جمهوری اسلامی می‌کنند، بايد پيش از صدور هر گونه کالايی به ايران از مراجع ذيصلاح مجوزهای لازم را دريافت کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور سه قطعنامه تحريم‌هايی را عليه جمهوری اسلامی به خاطر سرپيچی تهران از متوقف ساختن غنی‌سازی اورانيوم وضع کرده است.

آلمان علاوه بر اجرای قطعنامه‌های تحريمی شورای امنيت در مورد ايران مقررات بسيار سختگيرانه‌ای در مورد صادرات کالاهای حساس به جمهوری اسلامی برای شرکت‌های آلمانی وضع کرده است.

با اين حال جمهوری فدرال آلمان همچنان يکی از بزرگترين شرکای تجاری ايران به شمار می‌آيد.
XS
SM
MD
LG