لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

موج جدید بازداشت دانشجویان- سخنگوی دانشجویان لیبرال: هدف ۱۶ آذر است


نمایی از دانشگاه تهران
نمایی از دانشگاه تهران
در حالی که نزدیک به دو هفته به مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو، باقی مانده است، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی‌ چندین نفر از دانشجویان و فعالان دانشجویی را بازداشت کردند.

بنا به گزارش‌ها، عباس حکیم‌زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی‌دانشگاه امیرکبیر و نیز هفت تن از اعضای «دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران»، روز جمعه در تهران بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید: در آستانه ۱۶ آذر، چندین دانشجو دستگیر شدند

سعید قاسمی‌نژاد سخنگوی دانشجویان لیبرال در پاریس معتقد است که بازداشت این دانشجویان تلاشی است از سوی ایران برای جلوگیری از برگزاری اعتراضات ضد دولتی در روز دانشجو.



آقای قاسمی‌نژاد در آغاز گفت‌وگویی با رادیو فردا نخست درباره جزییات بازداشت دانشجویان می‌گوید:

اين دوستان در منزل آقای احسان دولتشاه جمع شده بودند، البته تعداد بيشتر بوده ولی جمعی از دوستان زودتر رفته بودند. اواخر جلسه، زمانی که بچه‌ها می‌خواستند بيرون بيايند نيروهای امنيتی حمله کرده و هفت تن را بازداشت نمودند. بازداشت شدگاه احسان دولتشاه، تينا شکوهی، مهرداد بزرگ، فرهان رئوفی، علی رضا موسوی، البرز زاهدی و سورنا‌ هاشمی‌ هستند.

آقای سورنا‌ هاشمی‌ همان دانشجويی است که تخلف اخلاقی معاون دانشگاه زنجان را فاش کرد و به همين خاطر حکم زندان گرفت. آقای زاهدی دانشجوی حقوق دانشگاه تهران است که امسال برای فوق ليسانس از تحصيل محروم شد. آقای علی رضا موسوی دانشجوی دانشگاه علامه است که چند ترم محروميت از تحصيل داشته است. فرهان رئوفی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شريف است. مهرداد بزرگ دانشجوی الکترونيک دانشگاه تهران، تينا شکوهی دانشجوی برق و احسان دولتشاه هم دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران هستند.

  • مشخص است که به چه علتی اين افراد را بازداشت کرده اند؟


اين‌ها بعد از بازداشت افراد به منزل تمام کسانی که ساکن تهران بودند، رفته و منزل را بازرسی کرده‌اند. حکمی‌ که برای اين کار نشان داده اند يک حکم کلی برای بازداشت و بازرسی بوده و چيز خاصی در آن ذکر نشده است.

ما فکر می‌کنيم اين اقدامات به خاطر ۱۶ آذر است و هر چه به اين تاريخ نزديک‌تر شويم، بازداشت‌ها گسترده‌تر خواهد بود.

در ضمن ساعت هفت صبح همان روز آقای عباس حکيم زاده را هم در منزلش بازداشت کرده بودند. چند روز پيش هم آقای سلمان سيما از فعالان دانشجويی دانشگاه آزاد و ادوار تحکيم وحدت را هم بازداشت کرده‌اند.

  • به نظر شما اين بازداشت‌ها در برگزاری مراسم ۱۶ آذر و اعتراضات دانشجويی تاثيری خواهد داشت؟

نه، تاثيری نخواهد داشت. اين‌ها يک بار اين مسئله را در مورد اعتراضات عمومی‌ مردم آزمايش کرده‌اند، يعنی اين همه فعالان سياسی را بازداشت کردند ولی بر اعتراضات مردم تاثيری نداشت.

اعتراضات مردم عمومی‌تر و خودجوش است و ارتباطی به فعالان سياسی و دانشجويی شناخته شده ندارد. اکنون در دانشگاه‌ها نيز خود دانشجويان فعاليت می‌کنند و آن قدر فشار بر روی فعالان شناخته شده زياد است که اصلاً نمی‌توانند کاری انجام دهند.

بعد از دو يا سه ماه که اين دوستان می‌خواستند دور هم جمع شوند، بلافاصله بازداشت شدند. من فکر می‌کنم اين مسايل هيچ تاثيری بر مراسم ۱۶ آذر ندارد و دانشجويان در اين روز به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

  • در مورد گروه دانشجويان ليبرال دانشگاه ايران برايمان توضيح دهيد.

مسئله‌ای که بازداشت اين دوستان را برای ما خيلی عجيب می‌کند، اين است که اين دانشجويان بيشتر يک گروه فکری هستند و نشريات تئوريک منتشر می‌کنند و درانتخابات اخير کمی‌ فعاليت سياسی خود را بيشتر کرده و از آقای کروبی حمايت کردند. فعاليت‌های اين گروه مسالمت آميز است و درچهارچوب يک نظام و در انتخابات از يکی از کانديداها حمايت کرده‌اند. بيشتر فعاليت آنها فکری و تئوريک است و هيچ فعاليت غير قانونی انجام نداده‌اند، پس بازداشت شان به چه دليل بوده برايمان جای تعجب است.

  • اطلاع داريد که اين هفت نفر را به کجا برده‌اند و در کدام زندان نگهداری می‌شوند؟
چيزی که خانواده اين افراد به ما گفتند اين است که به زندان اوين برده شده‌اند. البته کسانی که برای بازرسی منزل آمده بودند گفته‌اند که از طرف ناجا هستند، ولی معمولاً اين حرف را می‌زنند.

من خودم وقتی در زندان بودم تا روز آزادی ام به من می‌گفتند اينجا بازداشتگاه ناجا است، در صورتی که بازداشتگاه اطلاعات سپاه بود. ما فکر می‌کنيم اين بازداشت‌ها يا از طرف وزارت اطلاعات بوده و يا از طرف اطلاعات سپاه.

  • شما خودتان چه زمانی در زندان بوديد و به چه علت؟

من سال ۸۲ به دليل اعتراضات دانشجويی زندانی شدم.
XS
SM
MD
LG