لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

ابراز شگفتی عربستان از گفته متکی در مورد ربودن شهرام امیری


عربستان سعودی در واکنش به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر ربوده شدن شهرام امیری، «یکی از کارکنان تاسیسات غنی‌سازی قم»، در خاک این کشور ابراز شگفتی و تاسف کرد.

این در حالی است که علی لاریجانی نیز «ربودن» آقای امیری را به آمریکا و «دسایس سعودی» نسبت می‌دهد.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه با اشاره به «شواهد موجود» آمریکا را متهم کرد که آقای امیری را که برای حج عمره در عربستان به سر می‌برده ربوده است و کشور عربستان را مسئول دانست.

به دنبال آقای متکی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز روز چهارشنبه «ربودن» دانشمند هسته‌ای ایران را به آمریکا و «با دسایس کشور سعودی» نسبت داد و اشاره کرد که «قبلا هم از این اتفاقات افتاده بود».

سخنگوی وزارت خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با روزنامه عربی الشرق‌الاوسط که روز چهارشنبه منتشر شد از «گفته‌ها و اتهامات تهران» ابراز شگفتی و تاسف کرد.

به گفته اسامه نوقالی، دولت عربستان سعودی به دنبال ناپدید شدن شهرام امیری دست به تحقیقاتی گسترده زده که «مدینه و تمام بیمارستان‌های منطقه مکه» را دربر گرفته است.

در حالی که آقای نوقالی هیچ اطلاعات دیگری از این «تحقیقات گسترده» ارائه نکرده است، وزارت خارجه ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران فقط گفت که «ما از ادعای ایران باخبریم»، اما «من اطلاعاتی در این باره ندارم».

پیش از منوچهر متکی، سخنگوی وقت وزارت خارجه جمهوری اسلامی، حسن قشقاوی، نیز خبر پناهندگی آقای امیری را رد کرده و عربستان را مسئول سرنوشت او دانسته بود.

آقای قشقاوی گفته بود: «شهرام امیری برای انجام سفر عمره مفرده به عربستان سفر کرده و در این کشور ناپدید شده است، ما پیگیر سرنوشت وی هستیم، خانواده امیری هم به‌شدت پیگیر هستند و مسئولیت عربستان در مورد سرنوشت آقای امیری پابرجاست.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی روزنامه‌های محلی عربستان سعودی می‌گوید شهرام امیری «دانشمند هسته‌ای» است و در ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران در نزدیکی شهر قم با نام فوردو دست داشته است.

اعلام خبر وجود مرکز غنی‌سازی فوردو ابراز نگرانی و خشم آمریکا و متحدان اروپایی‌اش را به دنبال داشت و به تصویب یک قطعنامه علیه تهران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتهی شد.
XS
SM
MD
LG