لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

تایمز: نامه محسن فخری‌زاده، مدیر ارشد برنامه‌های اتمی ایران


نمايشگاه دستاوردهای هسته‌ای در اصفهان
نمايشگاه دستاوردهای هسته‌ای در اصفهان
روزنامه تایمز چاپ لندن در مطلبی به معرفی مدیر ارشد برنامه‌های هسته‌ای ایران پرداخته و با اتکا به مجموعه‌ای از اسناد جدید مروری دارد بر روند تجدید سازمان و پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران.

روزنامه تایمز می‌نویسد براساس نامه رسمی که به دست آورده است با اطمینان می‌تواند بگوید که محسن فخری زاده مدیر ارشد برنامه‌های هسته‌ای ایران است. او مدیریت نهادی را برعهده دارد که نام رسمی آن « عرصه توسعه و گسترش تکنولوژی‌های پیشرفته » است. به گفته دستگاه‌های امنیتی غربی این جدیدترین نامی است که برای پوشش سازمان‌های فعال در برنامه هسته‌ای ایران ابداع شده است.

به نوشته روزنامه تایمز آژانس بین المللی انرژی اتمی از مدتها پیش می‌دانسته که محسن فخری زاده مدیر اصلی برنامه‌های هسته‌ای پنهانی ایران است و بارها خواستار دیدار و مصاحبه با وی شده است. اما دولت ایران که می‌کوشد جزییات برنامه‌های هسته‌ای خود را پنهان نگاه دارد همواره این تقاضا را رد کرده است.

به نوشته تایمز محسن فخری زاده پروفسور رشته فیزیک و از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. به خاطر تحریم ‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و ممنوع کردن سفر خارجی مسوولان هسته‌ای ایران او نمی‌تواند از کشور خارج شود. اما گفته می‌شود که آقای فخری زاده از عناصر بسیار وفادار به رژیم جمهوری اسلامی ایران است.

نامه رسمی که با امضا آقای فخری زاده به دست روزنامه تایمز افتاده است توسط وی و خطاب به ۱۲ بخش مختلف و سازمان تحت مدیریت او نوشته شده است. کارشناسان معتقدند که گردآوری و سازماندهی این ۱۲ بخش متفاوت زیر یک فرماندهی واحد نظامی نشان می‌دهد که هدف این نهاد فعالیت‌های هسته‌ای غیرصلح آمیز است.

به نوشته روزنامه تایمز دولت ایران وجود برنامه‌های هسته‌ای تسلیحاتی در این کشور را تکذیب کرده است اما دیپلمات‌های غربی معتقدند تولید سوخت هسته‌ای پوششی است برای فعالیت‌های پنهانی ایران جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای .

روزنامه تایمز می‌افزاید نامه‌ای که به امضای محسن فخری زاده به دست این روزنامه رسیده است، با مدارکی که سال گذشته در جلسه فوق‌العاده هیئت رئیسه آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شد شباهت‌های فراوانی دارد. در یکی از آن مدارک نیز به سازمان‌های تابع دستور داده شده بود که از این پس نام واقعی دانشوران علوم هسته‌ای و نظامی را در مکاتبات خود قید نکنند.

روزنامه تایمز در بخش دیگری از این مطلب می‌نویسد که از روی اسناد و نامه‌های بدست آمده به خوبی می‌توان دید که «عرصه توسعه و گسترش تکنولوژی‌های پیشرفته » در تمام زمینه‌ها بشدت پنهان کاری می‌کند. با این همه از اطلاعات مندرج در این مدارک می‌توان دریافت که سازمان‌های تابع این نهاد در برنامه چهار ساله اخیر خود به دنبال تحقیقاتی هستند که برای تولید سلاحهای هسته‌ای ضروری است.

تایمز با نقل جملاتی از این اسناد که وظایف برخی نهادها و ارزیابی از عملکرد آنها را با جملاتی مبهم بررسی می‌کند به این نتیجه رسیده است که برنامه تحقیقاتی مربوط به سلاح‌های هسته‌ای که در سال ۲۰۰۳ متوقف شده بود دوباره از سرگرفته شده است.

روزنامه تایمز می‌نویسد برنامه‌های هسته‌ای ایران از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون دو بار تجدید سازمان شده است. اکثر دستگاه‌های اطلاعاتی غرب متتقدند که پس از پایان جنگ ایران و عراق ودرگذشت آیت الله خمینی برنامه‌های هسته‌ای ایران از مسیر صلح آمیز به سمت اهداف نظامی‌ تغییر جهت داده است.

بنابر ارزیابی‌های موجود محسن فخری زاده از سال ۲۰۰۰ به ریاست نهادهای فعال در برنامه‌های هسته‌ای ایران منصوب شده است. در سال ۲۰۰۲ یک گروه اپوزیسیون وجود مرکز غنی سازی نطنز را برملا کرد. در پی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، دولت ایران همکاری و تبادل اطلاعات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کرد و به نظر می‌رسد که در آن زمان تحقیقات روی ساخت سلاح‌های هسته‌ای متوقف شد.

روزنامه تایمز از قول کارشناسان می‌نویسد که با از سرگیری فعالیت‌های پنهان هسته‌ای در سال‌های اخیر دولت ایران نهادهای فعال در این زمینه را تجدید سازمان کرده و کوشیده است که بر پنهانکاری آن‌ها بیافزاید. به اعتقاد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همان مقطع نیز کارشناسان ایرانی دانش لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را به دست آورده بودند.

در پایان تایمز یادآوری می‌کند که به اعتقاد برخی از کارشناسان غربی شاید این تجدید سازمان و پنهانکاری دلیل اصلی برای پیدا نکردن شواهد مربوط به فعالیت‌های تسلیحاتی در ایران است. با این همه دیوید آلبرایت یک کارشناس ارشد امور تسلیحاتی و هسته‌ای معتقد است که مطالب موجود در مدارکی که به دست روزنامه تایمز افتاده با اطلاعات و ارزیابی‌های دستگاه‌های امنیتی آمریکا سازگار نیست. جمع‌بندی تازه دستگاه‌های امنیتی آمریکا این است که فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی در ایران پس از توقف در سال ۲۰۰۳ دیگر از سر گرفته نشده است.
XS
SM
MD
LG