لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

افزایش نگرانی‌ها از سلامت ابراهیم یزدی در زندان


ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران که روز هفتم دی ماه در پی بازداشت های گروهی و گسترده در ایران، دستگیر و روانه زندان شد به گفته نزدیکانش در وضعیت بد جسمانی به سر می برد.

این موضوع بر نگرانی خانواده آقای یزدی افزوده است. ابراهیم یزدی نزدیک به هشتاد سال سن دارد و پیشتر وزیر خارجه دولت موقت بازرگان بوده است.

یوسف یزدی، فرزند این سیاستمدار قدیمی ایرانی، در مورد وضعیت جسمانی پدرش و خبرهایی که از زندان رسیده است به رادیو فردا می گوید: یک نفر از آشنایان ایشان را در زندان با وضع بسیار آشفته دیدند. اطلاع دیگری که از کانال های دیگر داریم، این است که وضع پزشکی‌شان بسیار وخیم است و ما خیلی نگران هستیم. از هفته پیش خیلی بیشتر نگران ایم.

چه بیماری دارند که نگران هستید؟

پدر من چند سال پیش سرطان پروستات گرفتند و پیشرفته بود و در آمریکا هم شیمی درمانی داشتند، هم جراحی. نتیجه این جراحی و شیمی درمانی این بود که نیازهای پزشکی داشتند که بسیار حساس هستند به این که اگر محیط آلوده باشد، محیطی مثل زندان، به سرعت عفونت می گیرند و عواقب بسیار سختی دارد برای ایشان.

گفتید که یکی از آشنایان آقای ابراهیم یزدی ایشان را دیده بود؛ در سایت «جنبش راه سبز» نوشته که با سر و وضعی آشفته دیده شدند. آیا مقصود این است که مثلاً زیر فشار بودند قبل از این که به دادگاه بیایند؟

بله. نشان دهنده آن است. وگرنه چیزهای دیگری که از زندان تعریف کردند، چیزی نبود که چنین نتیجه ای داشته باشد در چهره یک شخصی. بنابراین من تنها نتیجه ای که می توانم بگیرم از این ماجرا و اطلاع دیگری که داریم، این است که در زندان زیر فشار هستند.

به جز پدر شما، سیزده نفر دیگر از اعضای نهضت آزادی ایران هم بازداشت شده اند. آیا مشخص شده، یا وکیلشان توانسته بفهمد که این بازداشت ها به چه دلیل است؟

من اطلاعات دقیق در مورد بقیه اعضای نهضت آزادی ایران در زندان ندارم. سخنگوی نهضت نیستم. در مورد پدرم می توانم بگویم که وکیلشان دو وکیل هستند و مسئله شان را پیگیری می کنند. ولی هنوز نتوانسته اند مستقیماً با پدرم صحبت کنند.

در سایت «جنبش راه سبز» نوشته که آشنایان و خویشان آقای ابراهیم یزدی از مجامع بین المللی برای اقدام فوری درخواست کرده اند. از کدام مجامع بین المللی این درخواست ها شده و اقدام بعدی شما چیست؟

پدرم در سال های زیادی که خارج از کشور، رهبری نهضت آزادی ایران را در خارج از کشور داشت و فعالیت سیاسی داشت، به اضافه فعالیت در حیطه مسائل ایران، ارتباط های زیادی با سازمان های اسلامی در آمریکا و دنیا داشت. اینها پدر مرا می شناسند و از خدماتی که در راه اسلام و دموکراسی درون اسلام انجام داده، آشنا هستند و ما از اینها می خواهیم به عنوان برادران دینی، خواهش می کنیم که نامه ای بفرستند و از وضع ابراهیم یزدی ابراز نگرانی کنند.

نهضت هایی بودند که موفق تر شدند در کشورشان و تبدیل شدند به احزاب سیاسی رسمی در کشورهای مختلف اسلامی. [از] ان جی او های طیف وسیعی از گروه های اسلامی و همچنین از شهروندان مسلمان در کشورهای آزاد در خواست چنین چیزی کردیم. برای من خیلی عجیب است، برای رژیمی که میلیاردها دلار خرج می کند که نشان بدهد به دنیا که چقدر قوی است و تجهیزات نظامی تهیه می کنند که نشان بدهند قدرت رژیم را، ولی این چه سیگنالی می فرستد به دنیا که این رژیم از یک مرد ۷۹ ساله که در خانه اعلامیه می نویسد و هیچ کار خشن غیر صلح آمیزی علیه رژیم انجام نداده... این که چنین رژیمی از این مرد بترسد، به دنیا چه سیگنالی می فرستد؟ این نشان می دهد که این دولت ضعیف است و من از عقلای درون حاکمیت انتظار بیشتر از این داشتم که چنین رفتاری با انسانی که واقعاً دلسوز ایران است و دلسوز آینده اسلام و دموکراسی در آن مملکت بکنند.
XS
SM
MD
LG