لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

هاشمی رفسنجانی: مسائل موجود با تدبیر رهبری قابل حل و فصل است


در حالی که آيت‌الله خامنه‌ای از «خواصی» که تاثير گذاری بالايی دارند خواسته است که از «موضع‌گيری دوپهلو» بپرهيزند، اکبر هاشمی رفسنجانی ضمن تاکيد بر اين که بحران اخير با تدبیر رهبری قابل حل است، گفته است در کليات همچنان به راه حل هايی که در نماز جمعه مطرح کرد، معتقد است.

به گزارش خبر گزاری ايلنا، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان رهبری و رئيس مجمع تشخيص مصلحت، که در ديدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه صحبت می‌کرد، گفته است: «در شرايط امروز نيز برای برون‌رفت از وضعيت فعلی راه‌حل‌هايی را که با توجه به تجربياتم به ذهنم می‌رسيد در خطبه نماز جمعه مطرح کرده‌ام و هنوز نيز در کليات به آن معتقدم هرچند که ممکن است نواقص و زوايدی داشته باشد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی يک ماه پس از انتخابات رياست جمهوری در خطبه های نمازجمعه روز ۲۶ تيرماه تهران راه‌حل‌هايی را برای خروج از بحران پيشنهاد کرده بود. براساس پيشنهاد آقای رفسنجانی برای حل بحران سياسی موجود ايران می‌بايست زندانيان سياسی آزاد شوند، اعتماد مردم جلب شود و از آسيب‌ديدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری دلجويی شود.

اکبر هاشمی پس از اين نماز تا کنون نمازجمعه تهران را اقامه نکرده است.

«سکوت» به دليل شرايط نامناسب

رييس مجلس خبرگان رهبری در بخش ديگری از ديدار خود با جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفته است: «در بيان مواضع خود همواره منافع اسلام، انقلاب و مردم را مورد اهميت قرار داده‌ام و هم‌چنين در مواقعی به دليل شرايط نامناسب با الهام از روش بزرگان دينی سکوت اختيار کرده‌ام».

ولی با اين حال اکبر هاشمی گروههايی را که «افراطيون» ناميده، متهم کرده است که مسبب به وجود آمدن شرايط فعلی در کشور هستند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت گفته است: «افراطيون هرگاه زمينه حضور و فعاليت پيدا کرده‌اند نتايج خوبی را شاهد نبوده‌ايم و اقدامات اين‌گونه افراد برای ضد انقلاب جهت ضربه زدن به اسلام، نظام و رهبری فضا ايجاد می‌کرده است».

اکبر هاشمی رفسنجانی توضيح بيشتر درباره گروه‌های افراطی ارائه نکرده است اما در عین حال گفته است فقط آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قادر است بحران کنونی را حل کند.

آقای رفسنجانی درباره نقش رهبر جمهوری اسلامی در حل بحران کنونی گفته است: «در شرايط فعلی اينجانب اصلح‌ترين فرد را برای حل مشکلات فعلی جمهوری اسلامی ايشان می‌دانم و مطمئن هستم با کمک افراد معتدل از هر دو جناح موجود کشور با تدبير رهبری مسائل موجود قابل حل و فصل است و در صورت حل مشکلات جاری، دشمنان خارجی و ضد انقلاب مايوس خواهند شد.»

با وجود آنکه اکبر هاشمی رفسنجانی تأکید کرده است که تنها آيت‌الله علی خامنه‌ای می‌تواند با تدبير به حل بحران کنونی کمک کند، رهبر جمهوری اسلامی روز سه شنبه از همه جريان‌ها و گرايش‌های سياسی در ايران خواست که «خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند». او همچنين در اين ميان وظيفه «خواصی که تأثيرگذاری بالايی دارند» را بيش از ديگران دانست.

آيت‌الله خامنه‌ای «موضع‌گيری دوپهلوی خواص» را کافی ندانسته و به آنها هشدار داده بود که بايد «مواضع خود را در قبال اقدامات دشمن شفاف بيان کنند».

رهبر جمهوری اسلامی مقصود خود را از «خواص» به روشنی اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد اشاره او به آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی باشد که رسانه‌های حامی دولت در ايران در هفت ماه گذشته از آنها به عنوان «سران فتنه» ياد کرده‌اند.

از این رو تأکيد هاشمی رفسنجانی بر ديدگاه‌های مطرح شده خود در نماز جمعه ۲۶ تيرماه تهران، می‌تواند پاسخی به اظهارات آيت‌الله خامنه‌ای باشد که از «خواص» خواسته بود تا از آنچه که وی «دشمن» خوانده بود، اعلام برائت کنند.

پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خرداد، تهران و برخی از شهرها شاهد راهپيمايی معترضان بود. براساس اظهارت مقامات ايران در اين اعتراضات تا کنون ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG