لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

چین: تحریم بیشتر ایران وضع را پیچیده‌تر می‌کند


یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین، در کنار برنار کوشنر، همتای فرانسوی‌اش
یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین، در کنار برنار کوشنر، همتای فرانسوی‌اش
در یک واکنش منفی دیگر نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، وزیر خارجه چین روز پنج‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که اعمال این تحریم‌ها علاوه بر این که موقعیت را پیچیده‌تر می‌کند ممکن است روند یافتن راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای جمهوری اسلامی را دشوارتر سازد.

یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین، که در فرانسه به سر می‌برد همچنین از تمایل کشورش به مذاکرات مستقیم بیشتر میان جمهوری اسلامی و جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.

این در حالی است که دیپلمات‌های غربی چهارشنبه شب اعلام کردند که آمریکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان در حال مذاکره و رایزنی درباره چهارمين دور تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی هستند.

نخست وزیر فرانسه، از متحدان آمریکا، نیز روز چهارشنبه گفته بود که کشورش به دنبال تحریم‌های «شدید» علیه جمهوری اسلامی خواهد بود. فرانسوا فیون همچنین اشاره کرده بود که زمان برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران در حال تمام شدن است.

خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه گفته بود که وزارت خارجه آمریکا پیشنهاداتی را برای تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی به مقامات سه وزارت خارجه در لندن، پاریس و برلین ارائه کرده است.

رویترز می‌گوید در میان این پیشنهادات به حوزه‌هایی کلی برای تحریم‌های تازه و همین طور بسط تحریم‌های گذشته مانند منع سفرهای خارجی برای مقامات ایرانی و مسدود کردن اموال شرکت‌های ایرانی اشاره شده است.

در این میان به نظر می‌رسد چین که از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران است چندان تمایلی به تحمیل محدودیت‌های بیشتر بر تهران ندارد. از همین رو خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرده است که با این اظهار نظر مقام چینی از احتمال توافق نظر کامل در میان اعضای گروه ۵+۱ کاسته شده است.

به گفته آقای یانگ، «حرف زدن از تحریم بیشتر در حال حاضر تنها موقعیت را پیچیده‌تر می‌کند و می‌تواند مانعی باشد در راه یافتن راه حلی دیپلماتیک».

او همچنین افزوده است: «تمام کشورها، از جمله ایران، در صورت پیروی از اصول و قوانین آژانس انرژی اتمی، حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند.»

در کنار روسیه، چین نخستین باری نیست که به دلیل منافع اقتصادی خود در ایران مستقیم یا غیرمستقیم با تشدید تحریم‌ها علیه تهران مخالفت کرده و پیشنهاد یافتن راه حل دیپلماتیک را مطرح کرده است.

هيلاری کلينتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در واکنش به همین سیاست روز جمعه گذشته با اشاره به اين که چين نگران است که روابط مهم اقتصادي‌اش با ايران به مخاطره بيفتد، از پکن خواست تا به پيامدهایی فکر کند که ايران هسته‌ای برای صلح منطقه خاورمیانه در درازمدت خواهد داشت.

آمریکا و متحدانش بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و هدف خود را تنها استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG