لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

کانادا: اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران اجتناب‌ناپذیر است


لارنس کنن، وزیر خارجه کانادا
لارنس کنن، وزیر خارجه کانادا
وزیر خارجه کانادا، در آستانه برگزاری اجلاس گروه هشت در این کشور، گفته است که در شرایطی که ایران بلندپروازی‌های هسته‌ای خود را محدود نمی‌کند، تحریم‌های جدید علیه این کشور اجتناب‌ناپذیر است.

لارنس کنن، وزیر خارجه کانادا، روز جمعه با اعلام این موضوع همچنین افزوده است که «متأسفانه بر این عقیده‌ام که ما گزینه‌های محدودی در اختیار داریم اما برای اتخاذ تحریم‌های اضافی علیه ایران، بهترین مرجع شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

کانادا در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس، نهم و دهم فروردین ماه، میزبان اجلاس سران گروه هشت کشور بزرگ صنعتی دنیاست و پیش از این نیز اعلام کرده بود که از فرصت ریاست خود بر گروه هشت برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد استفاده خواهد کرد.

کانادا همچنین با اعلام این موضوع که از فرصت ریاست خود بر گروه هشت برای تمرکز توجه جامعه بین‌الملل بر حکومت ایران استفاده خواهد کرد، «تحریم‌های بیشتر از سوی شورای امنیت سازمان ملل» را الزامی دانسته بود.

اکنون نیز آقای کنن وزیر خارجه کانادا تأکید کرده است که در نشست آتی گروه هشت، ایران یکی از نگرانی‌های جدی خواهد بود چراکه «رفتار ایران، تردیدها را در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌اش به شکل جدی افزایش داده است».

وزیر خارجه کانادا همچنین افزوده است که با وزیران خارجه دیگر کشورهای عضو گروه هشت بر سر این موضوع گفت‌وگو خواهد کرد که فشار مضاعفی بر ایران وارد شود تا این کشور «وادار به توقف برنامه‌های غنی‌سازی هسته‌ای و نیز ترغیب به بازگشتن بر سر میز مذاکره شود».

در نشست آتی گروه هشت در کانادا، لارنس کنن میزبان وزیران خارجه آلمان، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، روسیه، ژاپن، و همچنین رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و محور اصلی گفت‌وگوها در این اجلاس، بحث بر سر امنیت جهانی است.

کشور کانادا از سال ۲۰۰۳ که زهرا کاظمی، عکاس ایرانی – کانادایی، جان خود را در زندان اوین تهران از دست داد با جمهوری اسلامی روابط چندان حسنه‌ای نداشته است.

در حالی که هنوز مجرم اصلی در قضیه مرگ خانم کاظمی مشخص و مجازات نشده است، انگشت اتهام در این زمینه همواره به سوی قاضی سعید مرتضوی نشانه گرفته شده است که گفته می‌شود مسئول بازجویی از زهرا کاظمی بوده است.

دولت محافظه‌کار کانادا از هم‌پیمانان قدرتمند اسرائیل است که مصرانه می‌گوید جمهوری اسلامی به دنبال ساخت سلیحات هسته‌ای است. در مقابل تهران همواره این اتهام را رد کرده و آن را مخالف اصول اخلاقی و مذهبی خود دانسته است.

در همین حال در آستانه برگزاری نشست گروه هشت در کانادا، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفته بود که در آینده نزديک شاهد فعاليت فزاینده در جهت قطعنامه تحريمی عليه ايران خواهيم بود.

خانم کلينتون تصريح کرده بود که دولت آمريکا «گفت‌وگوهای سازنده‌ای» در خصوص اين تحريم‌ها با روسيه و ديگر کشورهای گروه ۱+۵ داشته و اين کشورها هم اکنون در حال گفت‌وگو درباره محتوای اين قطعنامه هستند.

آمريکا به همراه فرانسه، بريتانيا و آلمان در تلاشند تا تحريم‌های تازه‌ای را عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد تصويب کنند اما اين تلاش‌ها به دليل مخالفت چين هنوز به نتيجه‌ای نرسيده است.
XS
SM
MD
LG