لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

تظاهرات مخالفان دولت قرقيزستان به خشونت کشيده شد


مخالفان دولت یکی از کشته شدگان را حمل می کنند.
مخالفان دولت یکی از کشته شدگان را حمل می کنند.
براساس گزارش هايی که از بيشکک، پايتخت قرقيزستان مخابره می شود تظاهرات ضد دولتی رو به گسترش است و دراين شهر شرايط اضطراری اعلام شده است. رویترز به نقل از خبرگزاری های محلی می نویسد درگيری بين نيروهای دولتی و تظاهرکنندگان دستکم ۱۷ کشته و ۱۴۲ زخمی برجای گذاشته است.

يک عکاس خبرگزاری رويترز گزارش شاهدان عينی را تاييد کرده و می گويد جنازه پنج نفر را در ميدان اصلی شهر که نزديک کاخ رياست جمهوری است مشاهده کرده است. خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز مرگ چهار نفر را تاييد کرده است. بيمارستان های شهر نيز اعلام کرده اند که حداقل شش نفر را که به ضرب گلوله مجروح شده اند بستری و مداوا کرده اند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، تيراندازی زمانی روی داد که جمعيت تظاهر کننده ساختمان کاخ رياست جمهوری را به محاصره درآورده و سعی کردند از صف نيروهای دولتی و ماموران پليس محافظ اين ساختمان عبور کنند. تظاهر کنندگان خواهان استعفای رييس جمهور قرقيزستان هستند.



حرکات اعتراضی اخير از روز ششم آوريل در شهر تالاس در شمال غرب قرقيزستان آغاز شد و روز سه شنبه جمعيتی بالغ بر چند هزار نفر سعی کردند به ساختمان کاخ رياست جمهوری حمله کنند. اوايل وقت امروز نيروهای دولتی برای پراکنده کردن جمعيت که در اطراف دفتر حزب مخالفان دولت اجتماع کرده بودند از گاز اشک آور و نارنجک های مشقی استفاده کردند.

نيروهای مخالف دولت از ماه گذشته اعلام کرده بودند که اگر دولت خواسته های آنها از جمله آزادی سياستمداران مخالف را اجرا نکند از امروز تظاهرات گسترده ای را در سطح کشور آغاز خواهند کرد. گزارش می شود که در شهر ناريان در شمال شرقی قرقيزستان جمعيتی بالغ بر هزار نفر ساختمان دولت محلی را اشغال کرده اند.

در شهر تالاس نيز تظاهر کنندگان تعدادی از ساختمان های دولتی را تصرف کرده اند. روز ششم آوريل تظاهر کنندگان ساختمان دولت محلی اين ناحيه را تصرف کرده و برای مدتی استاندار را به گروگان گرفته بودند. ولی پس از حمله کماندوها و نيروهای پليس اين محل از تصرف تظاهر کنندگان خارج شد.

ساعاتی بعد تظاهر کنندگان بازگشتند و پس از حمله به نيروهای پليس باری ديگر اين ساختمان را تصرف کردند. دولت قرقيزستان می گويد در جريان اين درگيری حدود ۸۰ مامور پليس زخمی شده اند.

طبق تازه ترين گزارشها ساختمان دولت محلی در شهر تالاس امروز نيز در تصرف تظاهر کنندگان است و جمعيتی حدود هفت هزار نفر در اطراف ساختمان دولت محلی و پليس اين شهر اجتماع کرده اند. گزارش ها حاکی است که در شهر توکموک در اطراف بيشکک و در شهر اوش واقع در جنوب قرقيزستان نيز امروز تظاهراتی روی داده و معترضان ساختمان های دولتی را به تصرف خود در آورده اند.

بازداشت سياستمداران مخالف دولت

در طول شب گذشته چهره های اصلی گروههای مخالف دولت از جمله آلماز آتامبايف رهبر حزب سوسيال دمکرات و نخست وزير سابق قرقيزستان و همينطور اموربک تکبايف رهبر حزب مام وطن بازداشت شده اند. دادستانی قرقيزستان اعلام کرد که اين افراد به جرائم بسيار جدی متهم شده اند.

همچنين گزارش می شود که يکی ديگر از شخصيتهای مخالف دولت که در مرکز ناآرامی های روز ششم آوريل در شهر تالاس قرار داشت هم اکنون در بازداشت پليس است. گزارش های رسيده حاکی است که روزا اتون بايف يکی ديگر از رهبران اپوزيسيون و وزير خارجه سابق اين کشور برای پرهيز از بازداشت مخفی شده است.

بسياری از وب لاگ های مستقل مسدود شده اند و به رسانه های مخالف دولت اجازه انتشار و پخش خبر و برنامه داده نمی شود.

تظاهرات و ناآرامی های امروز محصول چند ماه کشمکش بين دولت و نيروهای مخالف است. مخالفين دولت را متهم کرده اند که به سرکوب رسانه های مستقل و حمايت از فساد مالی و اداری.

قربان بيک باقی اف، رئيس جمهوری قزقيزستان، در مارچ ۲۰۰۵ و پس از اعتراضات گسترده سياسی که به انقلاب مردم معروف شد و حکومت طولانی مدت عسکرآقايف را برکنار کرد ، روی کار آمد. اکنون مخالفان آقای باقی اف را متهم می کنند که تمام قدرت را در انحصار خود گرفته و دوستان و اقوام خود را در مقام های دولتی گمارده است.

دانياز اوسنف نخست وزير و نورلان تورسنکلف دادستان کل قرقيزستان خواستار آرامش شده و هشدار داده اند که کسانی که مسئول ناآرامی ها در شهر تالاس و نقاط ديگر بوده اند مجازات خواهند شد.

روسيه و آمريکا و سازمان ملل متحد نيز خواستار آرامش شده و از دولت قرقيزستان خواسته اند که برای برقراری آرامش به سرکوب متوسل نشود. امروز سفارت آمريکا در شهر بيشکيک در بيانيه ای اعلام کرد که در مورد بروز ناآرامی ها در شهر تالاس به شدت نگران است و از همه طرفهای درگير خواست که اختلافات خود را به شکل مسالمت آميز حل کنند.

قزاقستان و ازبکستان کشورهای همسايه تدابير امنيتی خود را در نوار مرزی با قرقيزستان تشديد کرده اند. سازمان ديده بان حقوق بشر قبل از وقوع حوادث امروز از دولت قرقيزستان خواسته بود که به مخالفان اجازه دهد تا تظاهرات خود را امروز به شکلی آرام برگزار کنند و از نيروی پليس برای متفرق کردن اجتماعات استفاده نکند.

XS
SM
MD
LG