لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

گفت‌وگوی تلفنی کلینتون و لاوروف درباره ایران


هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف
هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، درباره مناقشه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

بنا براعلام وزارت خارجه روسیه، دو وزیر خارجه به وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران پرداختند و گام‌‌های مشترک بعدی در مورد ایران را بررسی کردند.

دربیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که این مکالمه تلفنی بنا به درخواست هیلاری کلینتون صورت گرفته است؛ وزارت خارجه روسیه از جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی مطلب بیشتری منتشر نکرده است.

روسیه، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان که از اعضای گروه ۱+۵ هستند، در حال مذاکره برای اتخاذ تصمیم بعدی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند.

چین که عضو دایم شورای امنیت است، تاکنون با دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و بنا به گزارش‌های منتشر شده، روسیه نیز با اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران مخالف است.

در میان اعضای غیر دایم شورای امنیت نیز ترکیه و برزیل نیز به صورت علنی با دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و خواستار مذاکره بیشتر با ایران برای رسیدن به یک توافق شده‌اند.

همزمان با فشرده شدن مذاکرات برای تحریم ایران، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران نیز اعلام کرده است که ایران نیز در حال مذاکره با ۱۵ عضو شورای امنیت است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه نیز با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

فشار بر ایران زمانی شدت گرفت که ایران از پذیرش پیشنهاد وین برای مبادله اورانیوم خودداری ورزید.

برپایه پیشنهاد وین، ایران می‌بایست ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را طی یک محموله تا آخر سال ۲۰۰۹ به روسیه تحویل می‌داد و در برابر، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیاتی امیرآباد تهران تحویل می‌گرفت؛ اورانیوم غنی‌سازی ۲۰ درصد غنی شده قرار بود برای تبدیل یه میله سوخت به فرانسه انتقال داده شود.

به گفته علی اکبر صالحی، رئیس آژانس انرژی اتمی ایران، تهران از آن رو از پذیرش پیشنهاد وین سر باز زد، که به طرف روسی و فرانسوی برای بازگرداندن اورانیوم اعتماد غنی‌شده اعتماد نداشت.
XS
SM
MD
LG