لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

مصلحی: آمریکا اقدام بشردوستانه انجام دهد، به معاوضه هم می‌رسیم


وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با تکرار دوباره اتهام جاسوسی برای سه کوهنورد آمریکایی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند می‌گوید که در صورتی که آمریکا «اقداماتی بشردوستانه» انجام دهد، بحث می‌تواند به مسائلی چون معاوضه برسد.

حیدر مصلحی روز یکشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، در پاسخ به سؤالی در مورد سفر مادران کوهنوردهای آمریکایی به تهران، و احتمالی مبادله این زندانیان گفته است که «در رابطه با آن سه آمریکایی، جاسوس بودن آنها مشخص است و در مورد اینکه تبادلی صورت بگیرد بحثی در این راستا انجام نشده است».

وی همچنین صدور ویزا برای مادران این سه شهروند آمریکایی را «اقدامی بشردوستانه از سوی جمهوری اسلامی» توصیف کرده و افزوده است که «انتظار این است که آمریکایی‌ها که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند از این اقدامات بشردوستانه انجام بدهند تا بحث به مسائلی مانند معاوضه برسد».

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی در بهمن ماه ۸۸، بدون ارائه جزئیاتی بیشتر گفته بود که گفت‌وگوهایی در مورد مبادله این سه شهروند آمریکایی در جریان است.

شين باور و جاشوا فتال ۲۷ ساله به همراه سارا شورد ۳۱ ساله نهم مرداد ماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند، پس از عبور از مرزی علامت‌گذاری نشده توسط مأموران ايرانی دستگير شدند.

بازداشت اين سه کوهنورد جوان همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران صورت گرفته بود و مقام‌های جمهوری اسلامی همزمان با متهم کردن کشورهای خارجی به مشارکت در آنچه آن را «اغتشاشگری» می‌خواندند، اين سه کوهنورد آمريکايی را هم به جاسوسی متهم کردند.

منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، در دی‌ماه سال گذشته در اين باره گفته بود، اين افراد «با اهداف مشکوک» وارد ايران شده و قوه قضاييه جمهوری اسلامی آنها را محاکمه خواهد کرد.

همچنين حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی روز بيستم فروردين ‌ماه به شبکه تلويزيونی «پرس‌تی‌وی» گفته بود: مدارک مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمريکايی در ايران با سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا همکاری می‌کردند و اسناد و مدارک اين موضوع به زودی در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

اين در حالی است که خانواده‌های اين سه شهروند بازداشت شده و همچنين وزارت خارجه آمريکا همواره ارتباط اين سه شهروند جوان آمريکايی را با سازمان اطلاعاتی آمريکا رد کرده‌اند.

اتهام جاسوسی برای این سه شهروند آمریکایی در حالی مطرح می‌شد که ایران پیش از این هم برخی از اتباع خارجی بازداشت شده را به جاسوسی برای دولت‌های خارجی متهم کرده بود که از این جمله می‌توان به کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی، و رکسانا صابری و کیان تاجبخش، شهروندان ایرانی-آمریکایی اشاره کرد.

به جز آقای تاجبخش که هم اکنون برای طی کردن دوران محکومیتش در ایران به سر می‌برد، کلوتیلد ریس و رکسانا صابری هر یک پس از مدتی اجازه یافتند که ایران را به مقصد کشورهای خود ترک کنند.

گرچه همزمانی خروج خانم ریس از ایران با آزادی دو ایرانی زندانی در فرانسه، این ظن را برانگیخت که فرانسه در مورد بازگشت این شهروند خود، به معامله‌ای پنهان با جمهوری اسلامی دست زده باشد.

فرانسه چند روز پیش از آنکه ایران به خانم ریس اجازه خروج دهد، با رد تقاضای آمریکا در مورد استرداد مجید کاکاوند وی را به ایران بازگرداند و دو روز بعد از بازگشت خانم ریس به پاریس نیز علی وکیلی‌راد، قاتل شاپور بختیار را به شرط ترک فرانسه از زندان آزاد کرد.

هر دو دولت ایران و فرانسه وجود هر گونه معامله در این موضوع را رد کرده‌اند.

اکنون نیز با اعلام خبر آزادی دو ایرانی که در سال‌های اخیر در عراق در بازداشت نیروهای آمریکایی بوده‌اند، امکان تبادل زندانی میان ایران و ایالات متحده بار دیگر مطرح شده است.

ایران می‌گوید که ۱۱ تن از شهروندانش از جمله شهرام امیری، دانشمند هسته‌ای ایرانی، در زندان‌های ایالات متحده هستند و خواستار آزادی این افراد است. در مورد شهرام امیری اما رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که وی از آمریکا درخواست پناهندگی کرده است.
XS
SM
MD
LG