لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

متکی: پیگیر موضوع شهرام امیری هستیم


در حالی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی یک بار دیگر ادعا کرده است که شهرام امیری، یک «دانشمند هسته‌ای ایران» با همکاری عربستان سعودی و ایالات متحده ربوده شده است، یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که وزارت اطلاعات ایران از طریق تهدید به آسیب رساندن به پسر شهرام امیری او را وادار به انتشار ویدئویی از طریق اینترنت کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود در تهران یک بار دیگر ایالات متحده آمریکا را به ربودن شهرام امیری، یک دانشمند هسته‌ای ایران، متهم کرده است.

وی با متهم کردن آمریکایی‌ها به «دروغگویی» گفته است: «آنها می گفتند هیچ خبری از شهرام امیری ندارند، البته آنها حضرت عباس ندارند اما قسم‌هایی می‌خوردند که معلوم نبود چه کسی بود. اما آشکار شد که چقدر راحت دروغ می‌گویند ما پیگیر موضوع هستیم امیدواریم هموطن ما هر چه زودتر به سوی خانواده و کشور برگردد.»

این در حالی است که روز دوشنبه شبکه خبری ای‌بی‌سی‌ آمریکا به نقل از منابع آگاه آمریکایی اعلام کرد، وزارت اطلاعات ایران تهدید کرده بود، در صورتی که آقای امیری با انتشار یک پیام ویدئویی از طریق اینترنت، نگوید از سوی آمریکا ربوده شده است، «پسرش را آزار خواهند داد.»

بر اساس این گزارش شهرام امیری که از طریق عربستان سعودی به ایالات متحده پناهنده شده و هم اکنون در ایالت آریزونا ساکن است، در اوایل سال جاری میلادی یک بار با خانواده‌اش در ایران تماس می‌گیرد.

هنگامی که وی برای بار دوم قصد تماس با همسر و پسرش را داشته است، ماموران وزارت اطلاعات تلفن را برداشته و او را تهدید می‌کنند، تا به خواسته آنها در زمینه « اعتراف به ربوده شدن توسط آمریکا» تن دهد.

از این رو در دوشنبه شب، ۱۷ خرداد، تلویزیون دولتی ایران یک فیلم ویدوئی ضبط شده از طریق وب‌کم پخش کرد که در آن فردی که خود را شهرام امیری معرفی می‌کند، از ربودن خود توسط سرویس‌های امنیتی ایالات متحده و عربستان سعودی پرده بر می‌دارد.

وی در این پیام ویدئویی که گویا وزیر خارجه ایران هم به آن استناد کرده است، همچنین گفته است که هم اکنون در شهر توسان در ایالت آریزونای آمریکاست و در ۱۳ خرداد ۸۸ در عملیاتی مشترک بین تیم‌های اطلاعاتی سیا و استخبارات عربستان، در شهر مدینه ربوده شده است.

شهرام امیری در این ویدئو همچنین گفته است، هدف اصلی از ربودن وی «اعمال فشار سیاسی به جمهوری اسلامی و اثبات دروغ‌هایی است که آمریکا علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کند.»

در این میان بر اساس گزارش ای‌بی‌سی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که آقای امیری سال‌ها با آن همکاری می‌کرد و اطلاعات مهمی درباره فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی در اختیار آن قرار داده است، بلافاصله پس از اطلاع یافتن از انتشار این ویدئو اقدام به انتشار ویدئوی دیگری درباره شهرام امیری می‌کند.

در این فیلم آقای شهرام امیری می‌گوید که قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارد و اطمینان می‌دهد که آزاد و در امان است. وی همچنین تصریح کرده است که یک ایرانی است که هیچ اقدامی علیه میهن خود انجام نداده است و آرزویش دیدن ایران و مردم ایران «بر فراز قله‌های پیشرفت و موفیقت» است.

آقای امیری همچنین در ویدئوی دوم گفته است که تجریه تحقیقات تسلیحاتی ندارد و صرفاً برای تحصیل به آمریکا رفته است تا مدرک دکترای خود را در زمینه فیزیک بهداشت دریافت کند.

وی در پایان این ویدئو ابراز اطمینان می‌کند که دولت جمهوری اسلامی از خانواده‌اش مراقبت و حمایت خواهد کرد و می‌خواهد خانواده‌اش بدانند که هرگز آنها را ترک نکرده و همیشه عاشق و دوستدار آنهاست.

این درحالی است که مقام‌های ایرانی می‌گویند، آقای امیری اوائل خرداد ماه ۸۸، در حالی که برای انجام عمره مفرده به عربستان سفر کرده بود، ناپدید شد و پس از چند ماه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران ایالات متحده را متهم کرد که این شهروند ایرانی را در عربستان ربوده است و عربستان را در این زمینه مسئول دانست.

از سوی دیگر یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا با تایید دریافت درخواستی از سوی ایران در باره بازگرداندن شهرام امیری از هرگونه توضیحی در این باره خودداری کرده است.
XS
SM
MD
LG