لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

آمریکا: اگر ایران جدی باشد، آماده گفت و گو هستیم


مذاکرات نمايندگان کشورهای ۱+۵ با ايران در ويلايی در حومه ژنودر سال گذشته. در این مذاکرات نماینده آمریکا نیز حضور داشت
مذاکرات نمايندگان کشورهای ۱+۵ با ايران در ويلايی در حومه ژنودر سال گذشته. در این مذاکرات نماینده آمریکا نیز حضور داشت
به دنبال انتشار نامه دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اعلام «سه شرط ایران برای آغاز مذاکرات» بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا آمادگی خود را برای گفت‌ و گو به شرط «جدی بودن» تهران اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، چنانچه جمهوری اسلامی در پیشنهاد خود جدی باشد، واشینگتن آماده گفت و گو با ایران بر سر برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز این کشور است.

پیشتر سعید جلیلی، مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای ایران در نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود، تهران حاضر است گفت‌وگو با اتحاديه اروپا را بر سر برنامه هسته‌ای خود از اول ماه سپتامبر آغاز كند، به شرط آن که شرایط سه گانه ایران عملی شود.

اعلام نظر طرف‌های مذاکره با ایران در باره مواردی چون ماهیت گفت و گوها و نیز جنگ‌افزارهای هسته‌ای اسرائیل از جمله شرایط جمهوری اسلامی برای آغاز گفت و گوهای هسته‌ای اعلام شده است.

در واکنش به «اعلام شرایط ایران برای گفت و گو»، مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به خبرنگاران گفته است: « چنانچه ایران برای گفت و گو با گروه پنج بعلاوه یک جدی باشد، در آنصورت، به نظر من، ما نیز آماده گفت و گو هستیم.»

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال از هرگونه اظهارنظر در باره شرایط اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی به ویژه درباره جنگ‌افزارهای هسته‌ای اسرائیل خودداری کرده و از بررسی پیشنهاد ایران خبر داده است.

اعلام آمادگی ایالات متحده برای گفت و گو با ایران در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور به تازگی قانون تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را امضا کرده است.

دولت باراک اوباما در رویارویی با مساله هسته‌ای ایران راهكار دو گانه «گفت‌وگو» و «اعمال فشار بر ايران» براى بازگرداندن این کشور به روند گفت‌ و گوها را دنبال می‌کند.

این در حالی است که حدود یک هفته پیش، محمود احمدى‌نژاد اعلام کرده بود، تهران ‌براى «ادب» كردن كشورهايى كه به قطعنامه چهارم تحریمی علیه ایران در شورای امنیت رأى داده‌اند، تا دو ماه ديگر با آنها درباره برنامه هسته‌اى خود مذاكره نخواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در واكنش به خودداری ايران از متوقف كردن غنى‌سازى اورانيوم، عدم پذيرش پيشنهاد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای و همچنين آغاز غنى‌سازى اورانيوم با غناى ۲۰ درصد با تصویب قطعنامه‌ای، تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کرده است.
XS
SM
MD
LG