لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

آمریکا هرگونه معامله برای بازگشت شهرام امیری را رد کرد


فیلیپ جی کرولی
فیلیپ جی کرولی
ایالات متحده روز پنجشنبه هرگونه معامله با ایران برای بازگشت شهرام امیری، به تهران را رد کرد و از مقام‌های ایرانی خواست رفتار مشابهی با سه شهروند آمریکایی زندانی داشته باشند.

شهرام امیری، روز پنجشنبه پس از یک سال ناپدیدی‌ به ایران بازگشت؛ در حالی که شهرام امیری گفته است وی در عربستان سعودی از سوی ماموران سیا با همکاری استخبارات عربستان ربوده شده، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که وی به میل خود به ایالات متحده آمده بود و آزاد بود که این کشور را به قصد ایران ترک کند.

روز پنجشنبه، فیلیپ جی کرولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، از مقام‌های ایرانی خواست رفتاری مشابه با دولت آمریکا در پیش بگیرند و اجازه دهند سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران به کشور خود بازگردند.

فیلیپ جی کرولی با رد هرگونه معامله برای بازگشت شهرام امیری، به ایران گفت: «ما همین رفتار را درمورد شهروندانمان انتظار داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود: «وی خود انتخاب کرد که به کشورش برگردد و ما اجازه دادیم آزادانه این کار را بکند.»

روز پنجشنبه، شهرام امیری، در کنفرانس خبری خود اظهار داشت که «در دو ماه اول ربایش تحت شدید‌ترین شكنجه‌های روحی و بازجویی‌های شدید» قرار داشته است و سازمان سیا از وی خواسته است که در رسانه‌های آمریکایی اعلام کند که به این کشور پناهنده شده است.

فیلیپ جی کرولی، در ادامه کنفرانس خبری خود با توجه به دستگیری سه شهروند آمریکایی در ایران گفت: «ما عمیقا معتقدیم که آنها باید به دلایل انسانی آزاد شوند.»

سه شهروند آمریکایی به نام‌های شین بوئر، سارا شورد و جاش فتال، در ۳۱ ژوییه سال ۲۰۰۹ در کوه‌های مرزی ایران و عراق دستگیر شدند.

مقام‌های ایرانی این سه شهروند آمریکایی را متهم به جاسوسی کرده‌اند با این حال خانواده‌های آنها می‌گویند این سه، تنها کوهنوردی می‌کردند و گناهی ندارند.

نامه مادران آمریکایی به صادق لاریجانی

در همین حال مادران سه شهروند آمریکایی با انتشار نامه‌ای سرگشاده، خواستار آزادی فرزندانشان شده‌اند.

در این نامه که خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران نوشته شده، با بیان اینکه «فرزندان ما» نزدیک به ۱۲ ماه است که در «انزوای واقعی» به سر می‌برند، این مادران خواستار پایان بازداشت «ناعادلانه و خودرأیانه» آنها شده‌اند.

این مادران همچنین از اینکه در ماه مه توانسته‌اند با فرزندانشان در ایران ملاقات داشته باشند، ابراز خرسندی کرده اما تاکید می‌کنند که از آن هنگام تاکنون چیزی تغییر نکرده است.

مادران سه شهروند آمریکایی خطاب به صادق لاریجانی نوشته‌اند به موجب «اصول شفقت» که طی دیدارشان از مردم ایران دیده وآن را تحسین کرده‌اند، مقام‌های ایرانی فرزندانشان را از آزادی محروم نکنند.
XS
SM
MD
LG